Biznes i zarządzanie

Skuteczny menedżer. Czego nie uczą w szkole o zarządzaniu ludźmi – Marta Pawlikowska-Olszta

Recenzja książki Skuteczny menedżer. Czego nie uczą w szkole o zarządzaniu ludźmi - Marta Pawlikowska-Olszta

Skuteczny menedżer. Czego nie uczą w szkole o zarządzaniu ludźmi
Marta Pawlikowska-Olszta

Początki bywają trudne – te słowa pasują niemal do każdej sytuacji w naszym życiu – a przede wszystkim pierwsze kroki w nowej pracy, na nowym stanowisku, w nowym dziale. Czy się sprawdzę? Czy posiadam wszystkie niezbędne umiejętności, kompetencje? Czy sprostam oczekiwaniom przełożonych i zespołu? Takie pytania, ale i wiele innych zadaje sobie każdy, kto stawia pierwsze kroki na menedżerskiej ścieżce. Czy można się tego nauczyć w szkole, na szkoleniu? A może trzeba się z tym urodzić? Tematykę tę porusza w swojej książce Marta Pawlikowska-Olszta, wieloletni specjalista w obszarze rozwoju pracowników, organizacji, praktykujący coach, trener i psycholog pracy.

Skuteczny menedżer. Czego nie uczą w szkole o zarządzaniu ludźmi” to pozycja z serii Biznes – Samo Sedno, wydana w 2015 roku, która w sposób treściwy i zwięzły opisuje nam kluczowe zagadnienia z zakresu zarządzania ludźmi z punktu widzenia menedżera. Autorka podzieliła książkę na dwie części – teoretyczną i praktyczną, która dla zwiększenia swojej atrakcyjności, zawiera wiele praktycznych ćwiczeń.

Na początku autorka zapoznaje czytelnika z podstawowym zbiorem praw i reguł z zakresu psychologii. Koncentruje się na zasadach rządzących przyswajaniem informacji, emocjonalnością, ale także bierze pod lupę wszystkie umiejętności, jakimi powinien charakteryzować i dysponować skuteczny menedżer. Motywacja, podejmowanie decyzji czy empatia, to tylko niektóre z wielu kompetencji, na podstawie których autorka opisuje nam ideał menedżerskiej postawy. Znajdziemy tutaj również nawiązanie do koncepcji Petera Senge, który opisuje fundamenty, na jakich powinna opierać się nowoczesna organizacja, zdolna do efektywnego rozwoju, reakcji na zmiany w dynamicznym środowisku, jakim jest współczesny rynek biznesu. Firma ucząca się, to taka, która poprzez rozwój i samodoskonalenie się swoich pracowników, sama ewoluuje i się rozwija. Podsumowując pierwszą część książki, można stwierdzić, że mamy tutaj zbiór najważniejszych tematów związanych z ZZL (zarządzaniem zasobami ludzkimi), których znajomość niezbędna jest dla każdego, kto pełni funkcje kierownicze w organizacji.

Drugą część książki stanowią już treści praktyczne. Autorka opisuje w bardzo przystępny sposób zasady, jakimi rządzi się proces budowania zespołu – przechodząc po kolei od samej definicji, dobór osób, ale także jego rozwój i współpraca pomiędzy członkami. Poznajemy również kwestie motywowania, oceny, nagradzania czy zarządzania czasem. Poruszony jest również temat wciąż niedocenianej kultury udzielania konstruktywnej informacji zwrotnej. Marta Pawlikowska-Olszta opisuje procesy HR-owe, z którymi każdy menedżer powinien się zapoznać i umieć w swojej praktyce wykorzystywać. Mowa tutaj o przygotowaniu procesu rekrutacji – samodzielnego lub we współpracy z wewnętrznymi/zewnętrznymi specjalistami od HR. Dowiemy się również, jak zbadać potrzeby szkoleniowe, zaplanować niezbędne szkolenia i kursy, aby powiększać potencjał zespołu, ale również jak podejmować często trudne lecz konieczne decyzje dotyczące procesu rozstawania się z pracownikiem. Zakończenie drugiej części, autorka poświęca tematyce związanej z kodeksami etycznymi, kwestiami związanymi ze zjawiskiem mobbingu w pracy, ale również kreowaniu własnego wizerunku, jako menedżera i autorytetu w zespole. Nie można pominąć faktu, że każdy z opisywanych w książce tematów jest motywowany chęcią odpowiedzi na nurtujące menedżerów pytania, które autorka na wstępie cytuje i w dalszej części stara się je obrazowo wyjaśnić.

Książek o zarządzaniu ludźmi na rynku możemy znaleźć bardzo wiele. To od naszych potrzeb zależy, które pozycje wybierzemy – czy będą to opasłe tomy akademickich teorii, czy krótkie opracowania, ale pełne praktycznych wskazówek, gotowych do wykorzystywania w codziennej pracy. Książka Marty Pawlikowskiej-Olszty wpisuje się swoją formą i treścią do tej drugiej grupy. Jest to konkretny poradnik, w którym obok najważniejszej teorii podanej w postaci must know, znajdziemy mnóstwo ćwiczeń, gotowych do wykorzystania. Jest to pozycja dla każdego, nie tylko dla osób, które dopiero zaczynają pełnić funkcje kierownicze, ale również dla tych, którzy już od dawna pełnią rolę menedżerów. Ci pierwsi znajdą tu najważniejsze tematy, z którymi przyjdzie im się mierzyć w pracy, zaś Ci drudzy, mogą traktować tę książkę, jako swoisty rachunek sumienia i odpowiedzenie sobie na ważne pytania – czy Ja jako menedżer, jestem nie tylko skuteczny, ale też czy wypełniam tę funkcję zgodnie z zasadami zawodów zaufania publicznego, do jakich zalicza się stanowiska menedżerskie. Każdy medal ma jednak dwie strony i to czego mi w samej książce zabrakło, to odniesienia do fachowej literatury, niezbędnej do poszerzenia wiedzy z danego tematu. Niemniej jednak, książka powinna zagościć nie na zakurzonej półce, ale na biurku w gabinecie każdego kierownika, koordynatora czy menedżera.

Informacje o książce:
Tytuł: Skuteczny menedżer. Czego nie uczą w szkole o zarządzaniu ludźmi
Tytuł oryginału: Skuteczny menedżer. Czego nie uczą w szkole o zarządzaniu ludźmi
Autor: Marta Pawlikowska-Olszta
ISBN: 9788377884780
Wydawca: Samo sedno
Rok: 2015

Sklepik Moznaprzeczytac.pl

Serwis recenzencki rozwijany jest przez Fundację Można Przeczytać