Na stronie www.kristinacutura.com możemy przeczytać, że autorka „Reklamuj się z Google. Skuteczne rozwiązania i przykłady” jest certyfikowanym ekspertem Google, byłym pracownikiem jednej z najbardziej rozpoznawalnych korporacji na świecie, oraz że posiada ponad 10-letnie zawodowe w dziedzinie reklam internetowych PPC (ang. per-per-click). Jej książka jest nie tylko instrukcją obsługi platformy Google Adwords, ale także bardzo użytecznym poradnikiem planowania i realizacji kampanii marketingowych w Internecie. Atutem jest to, że wydanie posiada dwóch recenzentów, a sylwetka każdego z nich przedstawiona jest czytelnikowi w taki sposób, że nabiera się zaufania do ich kompetencji.
Autorce z pewnością nie można zarzucić tego, że książka jest hermetyczna. Sztuką jest przekazać wiedzę w taki sposób, aby przekazywane treści były zrozumiałe, mimo tego, iż temat i terminologia są dosyć specyficzne. Język można określić jako przystępny. Każdy termin jest przetłumaczony, wyjaśniony i opisany pod kątem praktycznego zastosowania. Dzięki temu nawet początkujący Czytelnik będzie w stanie odnaleźć się w świecie e-marketingu. Do plusów można zaliczyć bardzo przyjazne wprowadzenie, złożone z przedstawienia konspektu i zaproszenia Czytelnika do dialogu, co przypomina nieco wstęp do spotkania biznesowego. Sprawia to, że możemy się do lektury odpowiednio nastawić i nie traktować jej jako suchego, bezosobowego podręcznika.
Pod względem formy książka Kristiny Cutury przypomina nieco książkę kucharską – wszak oryginalny tytuł brzmi „Advertising on google the high performance cookbook”. Na samym początku znajdziemy podrozdział zatytułowany „Czego potrzebujesz podczas lektury”. Kolejne rozdziały ułożone są mniej więcej według następującego schematu: Temat – Przygotowanie – Jak to zrobić – Jak to działa – To jeszcze nie wszystko – Zobacz też. Dzięki takiemu ustrukturyzowaniu, treści są one bardzo łatwo zrozumiałe, a jednocześnie instrukcje łatwo zastosować w praktyce. Poszczególne podrozdziały są złożone z krótkich zdań, przechodzących od razu do sedna sprawy, jak np. ten:
„Zdecyduj, kogo chciałbyś zaprosić i jaki poziom dostępu przydzielić poszczególnym osobom. Na przykład rozważ, czy dany człowiek powinien móc dokonywać zmian w Twoich kampaniach, czy tylko ma otrzymywać raporty”.
Ramka „Zobacz też” pozwala na utworzenie sieci skojarzeń, dzięki czemu łatwiej jest opanować narzędzie AdWords, zacząć się nim posługiwać i wykorzystywać wszystkie (lub chociaż większość), jego funkcji. Ponadto, każdy „przepis” opatrzony jest Print Screen’em, co znacznie ułatwia zrozumienie treści i wykonanie opisanych poleceń.
Książka zawiera mnóstwo praktycznych wskazówek i porad, nie tylko tych technicznych, jak np.: „Jeśli korzystasz z optymalizatora konwersji Adwords, powinieneś stale dostosowywać stawki CPA, by gromadzić ruch i osiągać pożądane rezultaty”. Ciekawym wątkiem są również „Popularne błędy popełniane w Adwords”. Według mnie publikacja jest świetną propozycją nie tylko dla specjalistów od reklamy i marketingu, ale doskonale sprawdzi się też w przypadku początkujących przedsiębiorców, którzy chcą zacząć korzystać z dobrodziejstw technologii informacyjnej, aby skuteczniej dotrzeć do swoich potencjalnych klientów i zbudować świadomość marki wśród szerokiego grona odbiorców.
Jako, że nie jestem ekspertem w poruszanym temacie, trudno mi znaleźć braki lub nieścisłości merytoryczne. To, czego mi zabrakło, to bogatsza szata graficzna, kolorowy tekst i ilustracje, dzięki którym łatwiej byłoby poukładać w głowie przyswajane informacje. Jeśli chodzi o atrakcyjność wizualną, przyczepiłabym się również okładki, która w żaden sposób nie kojarzy mi się z treścią książki. Grafika wydaje się być wybrana „od niechcenia”, choć w gruncie rzeczy, biorąc pod uwagę mocne strony tej publikacji, wygląd okładki ma raczej marginalne znaczenie.
Jest to lektura, której z pewnością nie pochłoniemy od deski do deski w ciągu jednego wieczora (przynajmniej będąc laikiem). Autorka zachęca już na samym początku do aplikowania prezentowanych rozwiązań od razu w praktyce, dlatego też warto rozłożyć sobie poszczególne rozdziały na kilka lub kilkanaście lekcji-warsztatów. Dla mnie, jako żółtodzioba informatycznego, spotkanie z tą lekturą było doświadczeniem wzbogacającym nie tylko w wiedzę, ale także w refleksję na temat tego, jak dynamicznie rozwija się dziedzina zajmująca się niepozornym „gromadzeniem i przetwarzaniem informacji”. Szczególnie zdumiewa to, jakimi narzędziami dysponuje współczesny człowiek, potrafiący w odpowiedni sposób wykorzystywać i zarządzać wynikami analiz danych.
Książki takie jak ta uświadamiają, że w dzisiejszym świecie niekoniecznie trzeba posiadać dyplom studiów wyższych, aby zajmować się promocją i sprzedażą w profesjonalny sposób. Warto sięgać po podobne poradniki, które nie tylko pomogą nam być na bieżąco w świecie innowacji technologicznych, ale także w przystępny sposób wprowadzą nas w ten świat i pozwolą przejść z roli biernego obserwatora w rolę aktywnego kreatora.
Informacje o książce:
Tytuł: Reklamuj się z Google. Skuteczne rozwiązania i przykłady
Tytuł oryginału: Advertising on google the high performance cookbook
Autor: Kristina Cutura
ISBN: 9788324687701
Wydawca: Helion
Rok: 2014