Biznes i zarządzanie

Książka dla skutecznych szefów – Andrzej Niemczyk, Wiesław Grzesik, Anna Niemczyk

Recenzja książki Książka dla skutecznych szefów

Książka dla skutecznych szefów
Andrzej Niemczyk, Wiesław Grzesik, Anna Niemczyk

Po „Książkę dla skutecznych szefów” sięgnęłam głównie ze względu na autorów – trenerów Grupy Training Partners, która to wspólnie z trenerami skupionymi wokół dwóch innych firm doradczo-szkoleniowych (Moderator z Wrocławia i Komiliton z Rudy Śląskiej) stworzyli Polskie Towarzystwo Trenerów Biznesu. Towarzystwo promuje stosowanie wysokich standardów etycznych jak również sprawdzonych treści merytorycznych opartych na wiedzy z zakresu psychologii, socjologii i zarządzania. Miałam już wcześniej kontakt z publikacjami objętymi patronatem PTTB i przekonałam się, iż rzeczywiście głoszone postulaty znajdują odzwierciedlenie w praktyce.

Wszyscy autorzy: Andrzej Niemczyk, Wiesław Grzesik oraz Anna Niemczyk od kilku lat prowadzą szkolenia dla menadżerów. Dzielą się na nich doświadczeniem zdobytym podczas własnej pracy jak i wiedzą naukową. Niewątpliwym plusem „Książki dla skutecznych szefów” jest więc fakt, iż zawarta w niej wiedza bezpośrednio odnosi się do polskiego rynku i mentalności pracowników. Wzbogacono ją o opinie i przykłady menadżerów pracujących w różnych przedsiębiorstwach w Polsce, zarówno wielkich korporacji jak i kilkuosobowych firm.

Książka napisana jest przystępnym językiem, niepozbawionym oczywiście specjalistycznych określeń, które najczęściej są wyjaśniane. Czytając ją zupełnie nie miałam wrażenia, że próbuję przebrnąć przez podręcznik akademicki, ale czułam się jak na dobrej jakości szkoleniu, gdzie w ciekawy sposób, poparty przykładami z praktyki przedstawia się istotne zagadnienia.

Autorzy zakładają pewien podstawowy poziom wiedzy czytelnika, stąd niektóre określenia czy nazwy teorii pozostają bez wyjaśnienia, dzięki czemu książkę czyta się płynnie, bez ciągłych wyjaśnień i odwołań. Zdecydowanie nie powinno to utrudniać jednak lektury nawet osobom, które stawiają w tematyce zarządzania dopiero pierwsze kroki. Daje im natomiast mnóstwo wskazówek na temat ciekawych tematów wartych rozszerzenia.

Publikacja składa się z trzech części. Rozpoczyna się od podstawowych zagadnień, które, choć niezwykle istotne w procesie zarządzania, często bywają niedoceniane. Czytelnik znajdzie tu informacje niezbędne na stanowisku kierowniczym dotyczące zarówno wprowadzania nowego pracownika w struktury firmy, motywowania finansowego i pozafinansowego jak i kształtowania relacji z zespołem i przełożonymi. W wydaniu drugim dodano ciekawy rozdział na temat list kontrolnych, które w znacznym stopniu skracają czas wykonywania powtarzających się co jakiś czas zadań, oraz rozdział o zarządzaniu sytuacyjnym, w którym opisano koncepcję odnosząca się do elastycznego dostosowywania stylu kierowania do aktualnego etapu rozwoju, na którym znajduje się pracownik. Każdy z nas przechodzi bowiem przez kolejne fazy od Nowicjusza, poprzez Rozczarowanego Adepta po Pracownika o Zmiennym Zaangażowaniu, a wielu osiąga również etap Idealnego Pracownika. Informacje te przydatne są nie tylko dla przełożonego, ale też dla każdego pracownika, gdyż wiedząc, że spora część tego co przeżywamy, czym się martwimy, z czym mamy problemy pracując na danym stanowisku jest zupełnie normalnym etapem, który po prostu musimy przebyć na drodze do uzyskania satysfakcji zawodowej. Dzięki wiedzy o sposobach radzenia sobie, potrzebach ze strony przełożonego, łatwiej poradzimy sobie z trudnościami.

Kolejna część dotyczy psychologii szefa. Pozwala spojrzeć na siebie z perspektywy różnych teorii czy z perspektywy różnych osób po to, by rozpoznać swój styl zarządzania i zrozumieć reakcje otoczenia, które do tej pory mogły nie być zbyt jasne. Dzięki takiej wiedzy mamy możliwość wpływania na to jak odbierają nas inni, co może usprawnić współpracę. W rozdziale omówiona jest między innymi Analiza Transakcyjna, która z ciekawej perspektywy i w przejrzysty sposób ukazuje komunikację międzyludzką. Znajdziemy tak również rozdział na temat asertywności czy rozwiązywania konfliktów.

W ostatnim rozdziale autorzy podejmują temat błędów w zarządzaniu. Ukazują ich konsekwencje oraz podają użyteczne wskazówki jak ich uniknąć, ale również jak efektywnie reagować gdy jednak już się pojawią. I tak znajdziemy tu garść informacji na temat wypracowania i utrzymania autorytetu, unikania rutyny czy problemu przemęczenia pracą.

Podsumowując, duże plusy za rzetelną wiedzę, przystępny język książki, osadzenie w polskich realiach oraz mnóstwo ciekawych przykładów. Zdecydowanie polecam więc „Książkę dla skutecznych szefów” przede wszystkim grupie docelowej, czyli osobom związanym w jakikolwiek sposób z zarządzaniem, choć może być ona bardzo wartościową pozycją dla każdego pracownika, szczególnie, że wiele z zawartych w niej informacji można również przełożyć na inne dziedziny życia. Przecież na przykład rodzina to też pewnego rodzaju zespół, w którym kwestie autorytetu, zaangażowania czy rozwiązywania konfliktów niezaprzeczalnie się pojawiają.

Informacje o książce:
Tytuł: Książka dla skutecznych szefów. Znane i mniej znane drogi do sukcesu w kier
Tytuł oryginału: Książka dla skutecznych szefów. Znane i mniej znane drogi do sukcesu w kier
Autor: Andrzej Niemczyk, Wiesław Grzesik, Anna Niemczyk
ISBN: 9788324689842
Wydawca: Helion
Rok: 2014

Sklepik Moznaprzeczytac.pl

Serwis recenzencki rozwijany jest przez Fundację Można Przeczytać