Książka Biblia e-biznesu nie jest typowym dziełem z dziedziny e-commerce skupiającym się na określonym temacie, często w oderwaniu od całości działań marketingowych. Prezentuje ona bardzo szerokie podejście do tematu rozpoczynając od samych fundamentów rozdziałem “Specyfika biznesu w internecie” poprzez różne kanały promocji, metody zarządzania oraz pułapki, po “Bezpieczny import z Chin”. Jest wręcz wymarzoną pozycją dla wszystkich, osób, które prowadzą lub chcieliby prowadzić swój biznes – nie tylko marketingowców, ale również i może przede wszystkim, właścicieli e-biznesów. Dosyć tych zachwytów, przejdźmy do zalet i nieco mniej oczywistych braków.
Niewątpliwą zaletą jest pokaźna lista 25 autorów niniejszej książki. Nie są to osoby przypadkowe, lecz specjaliści pracujący w swojej branży co najmniej kilka lat. Są wśród nich przedsiębiorcy, którzy z powodzeniem rozwinęli swój biznes online, marketingowcy, szkoleniowcy, naukowcy, a nawet prawnik specjalizująca się w prawie i kontaktach biznesowych z Chinami.
Każdy rozdział książki jest niejako oddzielną całością. Można bez przeszkód rozpocząć czytanie książki od tematów, które nas najbardziej interesują, bądź z którymi aktualnie się zmagamy, by możliwie szybko wykorzystać świeżo zdobytą wiedzę. Dodatkowo opisane są potencjalne korzyści i pułapki, na które można natrafić prowadząc swój własny biznes. Poszczególne rozdziały są na tyle krótkie, by nie znudzić Czytelnika nadmiernym zagłębianiem się w szczegóły oraz wystarczająco długie, aby opisać najważniejsze rzeczy w omawianym obszarze i umożliwić dalsze, samodzielne, zdobywanie wiedzy. Przy wielu tematach, które nie zostały w wyczerpujący sposób opisane znajdują się odnośniki do witryn i materiałów, które pozwolą zgłębić temat. Alternatywą jest aktywnie prowadzony profil twórców książki na portalu Facebook, na którym można zadać pytanie lub poprosić o rekomendacje gdzie dalej szukać informacji na określony temat.
Wartym uwagi elementem książki są przykłady oraz case studies prawdziwych projektów. Nie ma lepszej argumentacji niż pokazanie, że wykorzystane techniki sprawdzają się w prawdziwym biznesie, nie będąc jedynie suchą teorią bez pokrycia.
Ważną cechą książki jest fakt, że nie skupia się ona tylko i wyłącznie na internetowym aspekcie prowadzeniu biznesu, ale również zawiera wskazówki jak powinna być zarządzana firma, w jaki sposób można realizować zamówienia, jak optymalizować koszty i jakich pułapek unikać. Jest to silnie skondensowana wiedza, której nie posiadają osoby rozpoczynające własny biznes, a której zdobycie wymagałoby przeczytania kilkunastu książek z szeroko pojętej tematyki biznesowej.
e-Biznes zmienia się niezwykle szybko, a technologie dostępne na rynku pojawiają się szybciej niż są opisywane w książkach. Czy zatem jest uzasadnione kupowanie książki, która w dniu wydania zawiera przestarzałe i częściowo nieaktualne informacje? Jako osoba zajmująca się od kilku lat marketingiem internetowym mogę powiedzieć, że zdecydowanie tak. Jak już wcześniej wspomniałem Biblię e-biznesu należy traktować jako podstawę, a nie kompletny podręcznik marketingu. Polecam ja wszystkim osobom zajmującym się lub planującym rozpocząć przygodę z e-biznesem, niezależnie od tego czy będzie to sklep, serwis, czy strona prywatna. Warto się w nią zaopatrzyć przy najbliższej okazji.
Informacje o książce:
Tytuł: Biblia e-biznesu
Tytuł oryginału: Biblia e-biznesu
Autor: Marcin Cichoń, Marcin Cisek, Kamil Czopek, Agnieszka Dejnaka, Jacek Dudzic, Maciej Dutko, Piotr Dywański, Marcin Godlewski, Jakub Jasiński, Marcin Kosiński, Paweł Królak, Paweł Krzyworączka, Maciej Lewiński, Paweł Lipiec, Piotr Motyl, Przemysław Modrzewski, Sławomir Panek, Krzysztof Rdzeń, Rafał Sadłowski, Mirosław Smużniak, Mirosław Szmajda, Piotr Szulczewski, Natalia Szwarc, Joanna Wajdzik, Mariusz Wesołowski
ISBN: 9788324666997
Wydawca: Helion
Rok: 2013