Menu nawigacji stronami

Recenzje książek. Wszystko dla miłośników książek

Najtrudniejsze w tym, co trudne. Prowadzenie biznesu, gdy nie ma prostych odpowiedzi – Ben Horowitz

Recenzja książki Najtrudniejsze w tym, co trudne. Prowadzenie biznesu, gdy nie ma prostych odpowiedzi - Ben Horowitz

Najtrudniejsze w tym, co trudne. Prowadzenie biznesu, gdy nie ma prostych odpowiedzi
Ben Horowitz

W każdej księgarni na dziale samorozwoju i psychologii zarządzania, półki uginają się pod ciężarem poradników – jak być bogatym, szczęśliwym, jak odnieść sukces i osiągnąć niezależność finansową.

Autorzy tych przepisów na murowany sukces za cenę swej książki chcą nam zdradzić tajemnicę dzięki której staniemy się idealnym menadżerem czy wzorowym właścicielem wielomilionowej firmy. Wśród tych świetlanych pozycji książka Bena Horowitza wygląda mało obiecująco. Autor otwarcie mówi, że nie ma dla nas żadnego przepisu na łatwy sukces, nie ma złotych rad, ani absolutnych rozwiązań.

„Podczas gdy większość książek na temat zarządzania skupia się na tym jak wykonać coś poprawnie, tak, żeby nic nie zepsuć, ode mnie dowiesz się, co zrobić, gdy już coś spieprzyłeś.”

W „Najtrudniejsze w tym, co trudne. Prowadzenie biznesu, gdy nie ma prostych odpowiedzi„, bo o tej książce mowa, Horowitz przedstawia cienie prowadzenia własnej działalności lub bycia CEO. Cały brud jaki inne poradniki przed nami skrywają znajdziemy tutaj. Często w formie tak bezpośredniej, że aż wulgarnej. Ilość trudnych decyzji i związanego z nimi stresu jakie wiążą się z zarządzaniem ludźmi nie są zbyt fotogeniczne, jednak Horowitz potrafi ubrać je w styl który wabi i pozwala wyciągać lekcje z jego własnych doświadczeń.

Autor zabiera nas w podróż po jego własnych doświadczeniach, poprzez najtrudniejsze z trudnych momentów w jego drodze na szczyt branży IT. A ma o czym opowiadać, gdyż już od młodości zaangażowany był w IT, zarządzając setkami ludzi i olbrzymim kapitałem. W wieku 40 lat sprzedał swoje przedsiębiorstwo Opsware firmie Hewlett-Packard za półtora miliarda dolarów. Takie sukcesy dobrze wyglądają na nagłówkach gazet i w notatkach na Wikipedii, jednak ilość problemów z tym związanych, nerwów i kosztów zdrowotnych pozostaje zazwyczaj tajemnicą, którą na szczęście Horowitz się z nami podzielił.

Jeśli przypadnie nam do gustu jego poczucie humoru, bezpośredni, szczery styl przeplatany cytatami jego ulubionych raperów; z historii życia, którą opowiada nam autor możemy wyciągnąć sporo lekcji.

Dowiemy się jakie są najtrudniejsze do opanowania umiejętności CEO. Jak zachować się w sytuacjach skrajnie niekomfortowych, które jednak bywają codziennością dużego biznesu: jak we właściwy sposób zwalniać ludzi (co zawsze jest mniej przyjemne niż informowanie ich o awansie), jak zwalniać ludzi wysokiego szczebla i jak informować o degradacji człowieka, który poprzez swą lojalną pracę w firmie stał się naszym przyjacielem. Jak wyrabiać w sobie trudne nawyki jako CEO, mówić otwarcie o rzeczach niewygodnych, zmniejszyć ilość zakulisowych gierek w firmie i programować kulturę sprzyjającą właściwemu interpretowaniu słów szefa.

Wszystkie te rady przekazywane są nam na żywych przykładach sytuacji z doświadczeń autora, co często w trakcie czytania stanowi ciekawą łamigłówkę – jak ja zachowałbym się w tych okolicznościach? Co zrobiłbym z pracownikiem, który przyczynił się do opóźnienia finalizacji projektu o osiem miesięcy, jednak dzięki temu udało się wytropić kardynalne błędy w architekturze tworzonego oprogramowania? Czy jeśli go ukarzę przyczynię się do tego, że kultura firmy stanie się mniej otwarta i następnym razem żaden z pracowników nie będzie ryzykował opóźnieniem pracy? Czy to sprawi, że firmowe burze mózgów będą mniej porywcze? Premiować u swoich pracowników kreatywność czy odpowiedzialność?

W książce Horowitza znajdziemy wiele przykładów trudnych do rozwiązania sytuacji w biznesie. Autor przy ich rozjaśnianiu zwróci naszą uwagę na drobne czynniki mające ogromny wpływ na kształtowanie atmosfery w firmie, detale decydujące o kształcie całości przedsiębiorstwa. Pozycja ta, wbrew dość trudnej, momentami nieprzyjemnej tematyce, jest bardzo lekka. W trakcie czytania cała lektura zmienia się w rozmowę z dobrym, doświadczonym kumplem (jeśli polubimy Horowitza!). Polecił bym ją stałym bywalcom empikowego stoiska „samorozwój i psychologia biznesu”, a także ambitnym pnącym się po szczeblach kariery z marzeniami o zostaniu pewnego dnia CEO. Jak pisze Horowitz:

„Ogólnie rzecz biorąc, mało kto chce zostać CEO, chyba że ma wysokie poczucie celu i nieprzeciętnie intensywnie przejmuje się swoją praca”

Dla tych nielicznych pozycja ta może okazać się niezwykle pomocna, po to by nie mogli nigdy powiedzieć, że nikt ich nie ostrzegał jak trudną rolę na siebie przyjmują.

Informacje o książce:
Tytuł: Najtrudniejsze w tym, co trudne. Prowadzenie biznesu, gdy nie ma prostych odpowiedzi
Tytuł oryginału: The Hard Thing About Hard Things: Building a Business When There Are No Easy Answers
Autor: Ben Horowitz
ISBN: 9788328309913
Wydawca: Helion
Rok: 2016

Zaprzyjaźnione blogi