„Dzieci rozumieją więcej, niż się wam wydaje”, czyli Ważne rozmowy Krysi o świecie. Tom 1. Rozmowy o tolerancji.
Odkąd do kanonu lektur trafiły opowiadania z serii Mikołajek, zaczęłam poszukiwać książek, które mają pozytywny wpływ na dzieci i przekazują im wartości. Okazuje się, że takie jeszcze powstają. Ku mojej radości książką taką okazał się pierwszy tom Ważnych rozmów Krysi o świecie.
W pierwszych zdaniach Czytelnik zostaje wprowadzony w świat Krysi – małej dziewczynki, która wszystko chciałaby wiedzieć. Kiedy któregoś dnia rodzice stają przed trudnym pytaniem, zbywają córkę zdaniem, które pewnie nie raz sami słyszeliśmy „jak będziesz starszy/starsza, to ci powiemy”. Odpowiedź dziewczynki wprawia ich w osłupienie i od tego momentu obiecują sobie rozwiewać jej wszelkie wątpliwości dotyczące świata.
Pierwszym problemem dziewczynki jest tolerancja wobec biedniejszej koleżanki. Udaje się po poradę do dziadka i taty, stopniowo odkrywając sposób na to, jak nie stracić towarzyszki zabaw tylko dlatego, że nie ma wszystkiego, co inne dzieci. Przy okazji dziewczynka poznaje takie pojęcia jak ksenofobia, mniejszość, czy antysemityzm.
Porządkując moje wrażenia po przeczytaniu książki najpierw opiszę to, co mnie urzekło i dzięki czemu książka trafi na moją listę „przydatnych w pracy z dzieckiem”:
1. Problem – aktualny w dobie smartfonów, tabletów i innych gadżetów, które dają jakąkolwiek pozycję społeczną wśród dzieci. Co jeśli ktoś nie ma tego, co inni? Czy powinien być odrzucony? Dzieci zapominają o tym, co ważne w relacji z drugim człowiekiem. Autorka książki zwraca na to uwagę pokazując, że brak tolerancji nie prowadził społeczeństw do niczego dobrego. Przykłady ze świata, ale też z własnego podwórka Krysi, pozwalają jej się z nimi utożsamić i przenieść na jej aktualny problem.
2. Autorytety – Krysia nie szuka pomocy u rówieśników, zwraca się po nią do taty i dziadka. To coś, o czym dzieci często zapominają, a warto im przypomnieć, starsi mają większe doświadczenie życiowe, zatem czasem mogą poradzić więcej.
3. Wartości – książka przemyca mnóstwo przykładów, które pokazują, że człowiek to nie tylko pieniądze i to, co ma – to jego czyny, wolność, wiara, pomysłowość, życzliwość wobec innych. Wszystko wyakcentowane w odpowiedni sposób (np. wolność jednego człowieka kończy się tam, gdzie ogranicza on wolność drugiego).
4. Struktura – cała książka jest spójną opowiastką, którą można przeczytać na raz, albo według rozdziałów, na które została podzielona, co mnie wydaje się wielce przydatne. Dlaczego? Każdy rozdział to inny aspekt pojęcia tolerancja (np. odmienność bez krzywdzenia, co dobrego wnosi w życie tolerancja, itd.), który można omawiać przy różnych okazjach, co daje książce szersze zastosowanie niż tylko czytanka na dobranoc. Moim zdaniem idealnie nadaje się do dyskusji z dzieckiem lub z klasą podczas godzin wychowawczych.
Z racji tego, że książka mnie zauroczyła, ciężko mi pisać o tym, co w niej nie przypadło mi do gustu. Były to zasadzie tylko dwie rzeczy, które ciężko nazwać wadami, gdyż to zależy, od zastosowania książki.
1. Brak kolorowych ilustracji. Teraz, kiedy wszystko lśni, a dzieci sięgają po książki, w których nie ma tekstu, a są obrazki (jeśli już sięgają po książki) kolorowe strony mogłyby być dodatkowym atutem tej pozycji. Jest to minusem w wypadku wspólnego rodzinnego czytania opowiadania, natomiast kiedy książkę wykorzystują nauczyciele czy pedagogowie istotna staje się treść, zatem czarno białe obrazki nie mają znaczenia.
2. Opis gry w lekką finkę. Trochę jakby ktoś opisał mi jazdę na rowerze krok po kroku. Zapewne nie wsiadłabym na rower do dziś, ponieważ to jest wiedza proceduralna (wiemy jak coś się robi, potrafimy to pokazać, ale wytłumaczyć krok po kroku to inna sprawa, często o wiele trudniejsza). Ja nie za bardzo zrozumiałam opis, ale jeżeli jakiś nauczyciel przebrnie przez to i pokaże uczniom, to być może będzie z tego świetna zabawa, tak jak dla książkowych bohaterek.
Ważne rozmowy Krysi o świecie. Rozmowy o tolerancji. tom 1. to książka, którą zdecydowanie polecam, zawiera w sobie to czego szuka rodzic lub nauczyciel – inspirujące przykłady, dziecko – interesującą fabułę, przekaz, który przewija się w całej treści, przez co na pewno utkwi w głowie, a nie jest morałem zawartym w ostatnim zdaniu. Sama pewnie nie raz wykorzystam ją jako bajkę edukacyjną, a w przyszłości do rozmów ze swoimi dziećmi, bo czasem nie wiadomo od czego zacząć, a tu jest podpowiedź.
Informacje o książce:
Tytuł: Ważne rozmowy Krysi o świecie. Tom 1. Rozmowy o tolerancji.
Tytuł oryginału: Ważne rozmowy Krysi o świecie. Tom 1. Rozmowy o tolerancji.
Autor: Małgorzata Danuta Kłaczyńska
ISBN: 9788377228814
Wydawca: Novae Res
Rok: 2013