Pisanie książek, które mają służyć jako element bajkoterapii zawsze stanowi wyzwanie dla jej autora. By bajkę uznać za terapeutyczną czy edukacyjną musi spełniać pewne wymagania. W rękach umiejętnego specjalisty jest wspaniałym narzędziem pracy. Coraz częściej po książki terapeutyczne zaczynają sięgać rodzice, szukając w nich sposobu na rozmowę z dzieckiem o trudnych kwestiach. „Przygody niezwykłych bohaterów” poruszają właśnie wiele tematów ze świata najmłodszych, dzięki czemu można je wykorzystać w terapii. Ponadto świetnie nadają się do poczytania ot tak.
Kolejne bajki przedstawiają sytuacje i problemy bohaterów, z którymi czytelnik może się utożsamiać. Poznajemy Maleńką, która została adoptowana, owieczkę Wikiwełnuś, która stawia pierwsze kroki w „przegródku”. Kaczka Krzykaczka ma problem z tym, że nikt jej nie chce słuchać, bo ciągle krzyczy, a pewien chłopczyk nie szanuje swoich zabawek, przez co któregoś dnia bardzo cierpi. W bajkach „Księżyc” i „Mali odkrywcy” bohaterowie uczą się nowych nawyków, które wpisane są w rytm dobowy. „Czarodziejskie dzieci” dowodzą, że magia jest super, ale jeszcze przyjemniejsze jest wykorzystanie własnych mięśni i zaangażowanie się w jakąś czynność. Magia jest drogą na skróty. „Strach” i „Ślimak Winicjusz” to bajki zwalczające lęki – przed przeprowadzką i nocnymi strachami, które nie dają spać.
Książka nie raz wywoła u mnie uśmiech podczas czytania, jest to na pewno pozycja, którą warto mieć w domu. Postanowiłam sprawdzić ją pod kątem wymagań stawianych historiom wykorzystywanym w terapii. W książce pojawiają się zarówno bajki edukacyjne jak i terapeutyczne. W obu przypadkach główny temat powinna stanowić sytuacja, która wywołuje lęk, bądź ma uczyć konkretnych zachowań. Wszystkie „Przygody niezwykłych bohaterów” dotyczyły konkretnych problemów, które mogą pojawić się w życiu młodego człowieka, lub są kwestiami, nad którymi się zastanawia. Bohaterami opowiadań są dzieci i małe zwierzęta, z którymi mały czytelnik może się utożsamiać i znaleźć podobieństwa do swojej sytuacji. Pojawiają się postaci, które pomagają rozwikłać zagadki i naprowadzają na samodzielne rozwiązanie problemu. W bajkach edukacyjnych, które pojawiły się w tej książce, bohaterowie nabywają nowe umiejętności i uczą się zachowań akceptowanych społecznie. Bajki terapeutyczne, pojawiają się w odpowiedzi na konkretne lęki okresu dziecięcego. Dowartościowują czytelnika, który może być w podobnej sytuacji. Przyjaźnie, dawanie nadziei i zrozumienie pomagają obniżyć lęk, który pojawia się u dziecka.
„Przygody niezwykłych bohaterów” nie moralizują, każdy rozdział zawiera podsumowanie, które naprowadza na dalszą rozmowę o tym, jak jeszcze można było sobie poradzić, bądź na postawienie pytania, czy bohater książki poradził sobie tak, jak podoba się dziecku. Należy bowiem pamiętać, że bajka terapeutyczna nie ma zawierać gotowego przepisu na rozwiązanie problemu. Ma zachęcać do otwartej rozmowy na tematy, które wcześniej trudno było poruszyć. I tak dzieje się w przypadku tej książki.
Książka nie zawiera wielu ilustracji, ale dzięki temu można skupić się na treści. Czcionka, jaką została napisana jest za mała do tego, by kilkuletnie dzieci czytały same, jednak wymiar terapeutyczny wymaga, by w czytaniu dziecku towarzyszyła dorosła osoba.
„Przygody niezwykłych bohaterów” Pawła Maja powinny znaleźć się w przedszkolach, zwłaszcza przed wrześniem, czy w rodzinach, gdzie pojawia się problem niechęci do codziennych obowiązków. Pisane według stałego schematu sprawią, że w głowach zaczną powstawać kolejne bajki, czy anegdoty wymyślane na poczekaniu w odpowiedzi na pojawiające się dziecięce problemy.
Informacje o książce:
Tytuł: Przygody niezwykłych bohaterów
Tytuł oryginału: Przygody niezwykłych bohaterów
Autor: Paweł Maj
ISBN: 9788379428335
Wydawca: Novae Res
Rok: 2015