Marcin Antosz jest marzycielem. Jego marzeniem było zostanie maszynistą i jak sam pisze, nie wie czy marzenie zrodziło się już w przedszkolu czy może dopiero w podstawówce, gdy podglądał kolejne przejeżdżające składy pociągów. Realizacja marzeń jednak nie jest łatwa, on sam przeszedł szkolenie na maszynistę będąc dorosłym człowiekiem. Podczas szkolenia spędził wiele godzin nad teorią, rozporządzeniami, w symulatorach, ale największe szczęście przyszło wraz z praktyką, a pięćset godzin na fotelu pomocnika maszynisty i tysiąc dwieście godzin pod nadzorem doświadczonego maszynisty, to było dopiero preludium do spełnienia marzeń.
Książka jest napisana bardzo prostym językiem, choć oczywiście nie unikniemy tutaj całego zasobu specjalistycznego słownictwa, którym posługują się pracownicy kolei. Z drugiej strony autor bardzo dokładnie opisuje „dzień z życia pociągu” i „dzień z życia maszynisty” tłumacząc nam jak funkcjonuje kolej i jak wygląda praca maszynisty. Dla wszystkich laików, ta książka będzie gratką, bo uzyskamy w niej odpowiedzi na wszelkie możliwe pytania.
Czym się różni trakcja od sieci trakcyjnej? Jaką sprawność mają silniki spalinowe, a jaką elektryczne? Do czego służy kran hamulca zespolonego i hamulca dodatkowego? Co to jest czuwak aktywny i pasywny? Czym jest SHP? Kim jest rewident? Jak się zestawia pociąg? Czym są prace manewrowe? Kto wymyślił numerację miejsc siedzących i jak się w niej połapać? Czym jest pantograf? Kim jest ustawiacz i jakie ma zadania? Dlaczego próba hamulca trwa tak długo? Co oznaczają trzy białe światła z przodu i dwa czerwone z tyłu składu? Ile metrów ma zwykle skład osobowy, a ile skład towarowy?
Opowieści o życiu maszynisty są równie detaliczne jak te dotyczące pociągów. Z książki możemy się dowiedzieć ile godzin trwa zmiana dzienna maszynisty lub czym jest odnowienie znajomosci trasy. Autor tłumaczy nam także jak działa Pendolino, jakie są jego plusy i minusy oraz dzieli się swoimi poglądami na temat zakupu Pendolino bez wychylnego pudła.
W książce znajdziemy też analizę największych katastrof pociągów w Polsce, między innymi tę pod Szczekocinami z marca 2012 roku, gdy zderzyły się dwa pociągi osobowe IR Matejko z TLK Brzechwa czy ta z sierpnia 1980 roku pociągów pasażerskiego i towarowego. Obie katastrofy są szczegółowo omówione pod kątem przyczyn i popełnionych błędów, które doprowadziły do tych tragedii. Autor omawia też wiele mniejszych awarii, które przeżył, takich jak uderzenia w zwierzęta, połamanie pantografu. Podaje przykłady nieroztropności kierowców samochodów, którzy wjeżdżają na przejazdy bez zatrzymywania się lub tuż przed opuszczeniem szlabanów. Najtrudniejsze są oczywiście sytuacje z ludźmi na torach, zabawach chuliganów lub samobójcach. Opowiada też o napadach na pociągi towarowe, co dodaje książce posmaku sensacji.
Jeden z ostatnich rozdziałów książki to Pociąg marzeń. Marcin Antosz roztacza swoją wizję pociągu marzeń, z ciepłą, szczelną i wyciszoną kabiną, z klimatyzacją i wygodnym fotelem oraz tempomatem. Podobne wizje towarzyszą wagonom dla pasażerów czy obowiązkową obecnością wagonu restauracyjnego na dłuższych trasach. I tutaj się z panem Marcinem zgadzam w stu procentach. Możecie przeczytać jeszcze więcej ciekawych pomysłów autora, ale nie będę ich zdradzać.
Książce towarzysza piękne zdjęcia wykonane przez autora. Pokazują świat widziany oczami maszynisty, piękne polskie krajobrazy, ludzi spieszących rano do pracy, oblodzone składy w zimie, kapliczki ze świętą Katarzyną – patronką kolejarzy, czekanie pod semaforem, tankowanie lokomotywy, wnętrze kabiny Pendolino czy też sarny przebiegające przez torowisko. Zdjęcia dodają książce kolorytu i bardzo przybliżają nam autora, jego życie i pracę maszynisty. Możemy zobaczyć i poczuć jak wygląda świat z perspektywy kabiny maszynisty pociągu.
Książkę polecam wszystkim zainteresowanym koleją, techniką, modelarstwem. Świetnie nadaje się na prezent dla pasjonatów. Uważam, że grono odbiorców tej pozycji może być bardzo szerokie. Od wujka, który zawsze roztrząsał różnice w sposobie pracy lokomotywy parowej i elektrycznej, po kuzyna mającego w piwnicy ogromną kolejkę elektryczną i zbiór modeli lokomotyw z całego świata, po każdego, kto miał na kolei pracującego tatę czy dziadka.
Informacje o książce:
Tytuł: Opóźnienie może ulec zmianie
Tytuł oryginału: Opóźnienie może ulec zmianie
Autor: Marcin Antosz
ISBN: 9788328717534
Wydawca: MUZA
Rok: 2021