Biznes i zarządzanie

Myśl jak Zuck… – Ekaterina Walter

Recenzja książki Myśl jak Zuck. Pięć sekretów biznesowych Marka Zuckerberga – genialnego założyciela Facebooka

Myśl jak Zuck. Pięć sekretów biznesowych Marka Zuckerberga – genialnego założyciela Facebooka
Ekaterina Walter

Nigdy wcześniej nie czytałam tego typu książek – dotyczących budowania czy prowadzenia przedsiębiorstwa.  W dzisiejszym świecie jednak nie wyobrażamy sobie życia bez Facebooka. Jak to się stało, ze tak potężne przedsięwzięcie udało się? Czy był to czysty przypadek czy seria dobrze przemyślanych decyzji? Jakim trzeba być dyrektorem, jak myśleć i jak działać by stworzyć produkt o tak ogromnym wpływie na życie ludzi na całym świecie? Odpowiedzi na pytania dotyczące konkretnej osoby, jej sposobu myślenia, cech jakie posiada, zaciekawiły mnie na tyle by sięgnąć po lekturę Ekateriny Walter.

Autorka książki Myśl jak Zuck nie jest przypadkową osobą. W 2012 roku jej nazwisko można było znaleźć na liście 25 Women Who Rock Social Media. Jest innowatorem społecznościowym w Intelu. Brała udział w wielu znaczących konferencjach (m. In. TEDx, Web 2.0 Summit, South by Southwest Interactive (SXSW), MIT Leadership Forum). Jest członkiem zarządu Word of Mouth Marketing Association (WOMMA)  oraz rady Thunderbird Global  Council w Thunderbird School of Global Management.

Ekaterina Walter napisała książkę w prosty, przejrzysty sposób. Rozdziały podzielone są według “pięciu sekretów biznesowych Zucka”: pasja, celowość, ludzie, produkt i partnerzy. Hasła te zostały wybrane przez autorkę jako odzwierciedlenie jednych z najważniejszych aspektów na które powinno się zwrócić uwagę, tak jak to zrobił założyciel Facebooka. Pasja – jest początkiem wszystkiego. Daje energię do podejmowania działania.  Sprawia, że to co robisz jest dla Ciebie przyjemne, wartościowe. Dzięki pasji możemy określić cel. Ważne by był jasno i konkretnie zdefiniowany. Ma być znany wszystkim pracownikom i przez nich wyznawany. Dlatego tak istotni są ludzie którymi się otaczasz – ważne by chcieli iść tą samą drogą, mieli ten sam cel przed sobą i tak samo jak Ty – byli pełni pasji. Autorka dodaje także, że dla powodzenia Twojego działania bardzo istotny jest sam produkt. To on jest Twoją wizytówką i pozwala Ci odnieść sukces. W ostatnim rozdziale książki autorka opisuje kolejny aspekt: są nim partnerzy. Pokazuje jak ważne jest utrzymywanie dobrych relacji i wzajemne wspieranie się. Mało, która wielka firma jest zarządzana w pojedynkę. Ludzie muszą się wzajemnie uzupełniać opierając się na szczerych relacjach. Ekaterina Walter pokazuje jednak, że złote rady przedstawione w książce są przeznaczone nie tylko dla przedsiębiorców, ale także intraprzedsiębiorców. Są to osoby, które mają cechy i umiejętności pozwalające być dobrym przedsiębiorcą, ale wolą spełniać się zawodowo w ramach większej organizacji, jako pracownik. Jak stwierdza sama autorka:

Organizacje, tak małe, jak i wielkie, potrzebują intraprzedsiębiorców. W czasach ciągłych przemian żadna firma nie może sobie pozwolić na bierność. Prawdziwe rewolucje zdarzają się wtedy, kiedy duch przedsiębiorczości żyje w organizacji w najlepsze, rozniecany i propagowany przez intraprzedsiębiorców – ludzi w awangardzie przemian, wystarczająco pełnych pasji, by wykorzystać omówione w tej książce zasady na rzecz swoich organizacji.

Dlatego też jest to książka dla każdego, nie tylko dla założycieli i dyrektorów przedsiębiorstw. Zakończenie książki daje nam znane a jednak nie zawsze wypełniane motto: „Do odważnych świat należy”. Dzięki temu kończymy lekturę z poczuciem motywacji i chęci do działania.

Książka w jasny i przejrzysty sposób przedstawia zagadnienia związane z działalnością firmy. Jej prosty język sprawia, że czyta się ją szybko i nie trzeba wielokrotnie wracać do poprzednich akapitów. Nawet osoby nie mające wcześniej do czynienia z tematyką prowadzenia przedsiębiorstw nie będą miały problemu ze zrozumieniem przesłania tej lektury. Co ważne przekazane w niej myśli i spostrzeżenia można odnieść nie tylko do zawodowego aspektu życia, ale także osobistego. Myślę, że wiele z przedstawionych pomysłów można wykorzystać do spełniania swoich skrytych marzeń. Dużym plusem książki jest to, że nie odwołuje się tylko do przykładu Facebooka, ale także wielu innych znaczących firm, które odniosły sukces na podstawie tych samych wartości (np. Apple, Zappos, Amazon). Autorka pokazała w ten sposób, że pasja, cel, produkt, odpowiedni dobór pracowników i dobre relacje są wartościami uniwersalnymi. Ponadto wielość cytatów i ramki z istotnymi spostrzeżeniami zwiększają atrakcyjność książki. Jednym minusem jaki zauważyłam były niezbyt częste, ale jednak pojawiające się, błędy w tłumaczeniu.

Podsumowując, Myśl jak Zuck jest książką wartą przeczytania. Pokazuje na jakich wartościach opiera się firma, z której usług korzystamy już prawie wszyscy i jak dąży do maksymalnego ułatwienia komunikacji międzyludzkiej. To dobra lektura dla osób, które dopiero zaczynają swoją przygodę z zakładaniem własnej działalności, ale także tych, którzy chcieliby coś w swojej pracy zmienić – bez względu na to czy są przedsiębiorcami czy intraprzedsiębiorcami.

Informacje o książce:
Tytuł: Myśl jak Zuck. Pięć sekretów biznesowych Marka Zuckerberga – genialnego założyciela Facebooka
Tytuł oryginału: Think Like Zuck: The Five Business Secrets of Facebook’s Improbably Brilliant CEO Mark Zuckerberg
Autor: Ekaterina Walter
ISBN: 9788324678785
Wydawca: Helion
Rok: 2013

Sklepik Moznaprzeczytac.pl

Serwis recenzencki rozwijany jest przez Fundację Można Przeczytać