Jak zmieniać - Katy Milkman - Recenzje książek z każdej półki - MoznaPrzeczytac.pl
Poradniki

Jak zmieniać – Katy Milkman

Jak zmieniać - Katy Milkman

Jak zmieniać
Katy Milkman

Zmiany są najbardziej pewną i stałą rzeczą, jaka spotka nas w życiu. Niektóre z nich zachodzą samoistnie, inne wywoływane są przez czynniki środowiskowe, a jeszcze inne sami chcemy wprowadzać. No właśnie, z tym wprowadzaniem zmian w nasze dotychczasowe ułożone, stabilne życie bywa różnie. Każdy z nas ma takie nawyki, których chciałby się pozbyć, ale jednak dzieje się coś takiego, że nie jesteśmy w stanie tego zrobić. Pytanie tylko co? Na rynku istnieje mnóstwo poradników o tym jak zainicjować zmiany, jakie działania podjąć, jak zmienić swoje życie, ale dopiero książka „Jak zmieniać” autorstwa Katy Milkman, przedstawia dowody naukowe na to, w jaki sposób wprowadzić zmiany tak, aby było to skuteczne. Bibliografia w tej książce zajmuje ponad 30 stron, a każda z nich odsyła nas do artykułów naukowych z dziedziny zmian behawioralnych. Czytając tę pozycję mamy pewność, że to, co zostało w niej zawarte to nie są luźne przemyślenia czy też wytwory fantazji autora, ale konkretne informacje mające swoje poparcie w badaniach, eksperymentach i nauce. Jednak pomimo tego, że jest to pozycja naukowa została napisana w przyjemny i zrozumiały sposób, więc nie należy się jej bać.

Autorka książki dr Katy Milkman to wykładowczyni na Uniwersytecie w Pensylwanii, która swoją karierę naukową skupiła na badaniu zmian behawioralnych. Pracowała w kilkudziesięciu organizacjach m.in.: Google, Departament Obrony Stanów Zjednoczonych czy amerykański oddział Czerwonego Krzyża, gdzie była głównym doradcą w kwestiach dotyczących inicjowania pozytywnych zmian. Myślę, że możemy w tym przypadku mówić, że dr Katy Milkman jest ekspertem od zmian behawioralnych.

Podczas czytania w zasięgu mojej ręki zawsze trzymam kolorowe, samoprzylepne karteczki (okazało się, że ich profesjonalna nazwa to zakładki indeksujące) i podczas czytania tej pozycji bałam się, że zużyję cały ich zapas. Praktycznie na każdej stronie chciałam zaznaczyć coś, co było według mnie warte uwagi. Nie ukrywam trochę czasu zajęło mi przeczytanie całej książki, ponieważ nie da się przez nią przejść za jednym razem. Jest to w pewnym stopniu pozycja naukowa i należy dawkować sobie wiedzę w niej zawartą.

Książka podzielona jest na rozdziały takie jak: prokrastynacja, zapominalstwo, lenistwo, pewność siebie oraz dostosowanie się. Ciekawe jest to, że każdy ten rozdział jest zarówno przeszkodą jak i pomocą we wprowadzaniu zmian. Najciekawsze informacje, jakie możemy znaleźć to:

  • jeśli chcemy osiągnąć długoterminowy cel, należy nagradzać się podczas drogi do tego celu, ponieważ dzięki temu przezwyciężymy skłonność do wybierania natychmiastowych gratyfikacji
  • „podejmowanie mniejszych, częstszych zobowiązań jest bardziej skuteczne niż podejmowanie większych, a rzadziej, nawet jeśli w ogólnym rozrachunku sprowadzają się do tego samego (odkładnie 5 dolarów dziennie kontra 1825 dolarów rocznie)”
  • planowanie to podstawa wprowadzania zmian, plan działania powinien łączyć się z sygnałem „gdy wydarzy się… robię…” wtedy niemal pewne jest to, że wykonasz daną czynność, ponieważ została ona zaplanowana i związana z sygnałem, który zmobilizuje cię do jej wykonania
  • „Twoje oczekiwania kształtują rzeczywistość, pokazuj innym, że wierzysz w ich potencjał i otaczaj się mentorami, którzy wysyłają ci równie pozytywne sygnały” okazuje się, że gdy udzielamy innym rad automatycznie postrzegamy sami siebie lepiej, ale też gdy udzielamy rad komuś by zrobił coś, czego nie robimy może sprawić, że poczujemy się jak hipokryci i sami wprowadzimy konkretną zmianę.

Za niedługo rozpocznie się nowy rok, a wraz z nim pojawią się noworoczne postanowienia. Jest to najlepszy czas, aby zapoznać się z tą książką, zaplanować zmiany i wejść w kolejny rok z naukową wiedzą, która pomoże nam zmienić nasze niekorzystne nawyki na te, które są dla nas adekwatne i przez nas pożądane. Co więcej, nowy początek okazuje się być zdecydowanie bardziej sprzyjający zmianom niż zupełnie przypadkowa data także warto się zastanowić i zaplanować zmiany, jakie chcemy wprowadzić w nasze życie, a książka „Jak zmieniać” autorstwa Katy Milkman z pewnością nam w tym pomoże.

Informacje o książce:
Tytuł: Jak zmieniać
Tytuł oryginału: How to change. The science of getting from where you are to where you want to be
Autor: Katy Milkman
ISBN: 9788366873421
Wydawca: Insignis
Rok: 2021

Sklepik Moznaprzeczytac.pl

Testy koronawirus Lublin

Skip to content