Co może zainteresować recenzenta książek? Książka o recenzowaniu! W przypadku książki Idealna reklama… dostajemy szczegółowy wgląd na relację twórca-recenzent oraz śledzimy krok po kroku każdy etap, przez jaki musi przejść dzieło aby doczekało się recenzji. W tym przypadku, dziełem jest aplikacja. Ale to dopiero początek, bo promocja na recenzji produktu to nie koniec…
Książka jest swoistym przewodnikiem dla dewelopera aplikacji o tym jak wypromować swój program. Składa się z ośmiu, wyważonych objętościowo i logicznie poukładanych rozdziałów. Tak jak większość tego typu publikacji, możemy wyróżnić część teoretyczną i praktyczną, chociaż w przypadku tej książki autorzy bardzo zgrabnie przechodzą pomiędzy tym co powinno być, a tym co jest w rzeczywistości.
Autorami książki są Erica Sadun oraz Steve Sande, uznani autorzy książek o podobnej tematyce ale przede wszystkim doświadczeni blogerzy piszący dla The Unofficial Apple Blog (TUAW), będącym jednym z największych i najbardziej opiniotwórczych serwisów dotyczących aplikacji i gadżetów dla sprzętu z logiem ugryzionego jabłuszka.
Swoją historię, autorzy zaczynają od przedstawienia tego jak funkcjonują blogi oraz jak wygląda typowy dzień blogera. Ponadto rozłożony jest na części pierwsze proces, powstawania recenzji i jakie skutki mogą odnieść recenzje różnego typu. Rozdział ten szczególnie polecam osobom, które zamierzają skonfrontować się po raz pierwszy ze światkiem recenzenckim.
Kolejny rozdział dotyczy samego produktu – zarówno aplikacji jak i sprzętu. Tutaj padają ważne pytania czym jest produkt, dlaczego ma być reklamowany i w jaki sposób. Co sprawia, że towar wyróżnia się oraz jak przyciągnąć uwagę zarówno przyszłych klientów jak i blogerów. Wydaje się trywialne, aczkolwiek to na tym etapie większość deweloperów zwykle poległo z tego powodu, że tylko twórca znał w pełni swoje dzieło i nie potrafił przekazać swojej fascynacji innym.
Po solidnej dawce teorii zmierzamy w stronę praktyki – kolejny rozdział traktuje na temat tworzenia reklamy, a zwłaszcza redagowania tekstów promocyjnych, pisania maila zachęcającego do recenzji (wraz załącznikami) oraz dalszego postępowania gdy „złapiemy na haczyk” recenzenta (lub klienta). Szczegółowość i wyczerpanie na pierwszy rzut oka tak prostego tematu jest godne podziwu. Jest to najdłuższy rozdział książki, ale jak pytają sami autorzy:
„Skoro spędziłeś wiele miesięcy pracując nad produktem, dlaczego chcesz poświęcić tylko kilka minut na stworzenie reklamy?”
Kolejny rozdział to kontynuacja poprzedniego, czyli jak dać znać całemu światu, że wprowadzamy na rynek nowy produkt. Tym razem jednak na celowniku są sami blogerzy. Znajdziemy tutaj porady jak zaciekawić ich swoim produktem, a raczej jak „wymusić” ich zainteresowanie.
W końcu, mój ulubiony rozdział – analiza przykładów, czyli prawdziwe wiadomości reklamowe z jakimi spotkali się autorzy. Oprócz dyskusji nad niepoprawnie napisanymi tekstami, zobaczymy również dobre i „prawie dobre” wiadomości oraz porady jak to wszystko jeszcze bardziej udoskonalić.
Następne rozdziały to przygotowanie dobrego PR i kolejne etapy promocji. Dowiemy się tutaj jak istotne są detale typu dobór odpowiedniej ikonki czy utworzenie nazwy dla aplikacji. Ponadto dość szeroko jest opisana problematyka tworzenia filmików promocyjnych produktu. Pod koniec dostajemy swoistą „instrukcję obsługi blogera”, czyli jak nawiązywać oraz podtrzymywać relację z autorami recenzji, jak reagować zarówno na pozytywną jak i negatywną recenzję, a przede wszystkim co z tym dalej robić.
Na zakończenie dostajemy od autorów coś bardzo praktycznego – ćwiczenia i listy kontrolne. Jest to zestaw pytań dotyczących m.in. profilu klienta, treści reklamowych, konkurencji czy samego produktu, na które musimy sobie szczerze odpowiedzieć. Pytania te mają na celu naprowadzić nas na lepsze dotarcie do grupy docelowej oraz zastanowienie się czego brakuje w obecnej kampanii reklamowej. Za pomocą „efektu malejących okręgów” autorzy pomagają nam oszacować, jak duża jest grupa potencjalnych odbiorców naszego produktu.
Chociaż książka traktuje praktycznie w całości na temat promowania produktów dla Apple, jednak doświadczenie autorów jakie nabyli przez lata współprowadzenia bloga recenzenckiego, jest uniwersalne. Śmiało mogę założyć, że co najmniej 75% informacji zawartych w książce można bardzo prosto przełożyć do innych sytuacji, gdzie intencją jest wypromowanie jakiegokolwiek produktu w internecie.
Jako osoba która sama pisze aplikację (co prawda hobbistycznie, a nie zawodowo), muszę przyznać, że treść książki uświadomiła mi wiele rzeczy, które z czasem mogą być uznane za oczywiste, a na które nie zwraca się uwagi. Natomiast jako recenzent w całości zgadzam się z przedstawionym obrazem funkcjonowania blogów. Książkę mogę więc polecić nie tylko deweloperom oprogramowania, ale każdej osobie chcącej promować się w internecie, głównie na blogach. Z drugiej strony publikacja może się przydać również recenzentom, aby zobaczyli jakie oczekiwania są „po drugiej stronie” barykady.
Informacje o książce:
Tytuł: Idealna reklama. Sztuka promowana aplikacji w internecie
Tytuł oryginału: Pitch Perfect: The Art of Promoting Your App on the Web
Autor: Erica Sadun, Steve Sande
ISBN: 9788324683277
Wydawca: Helion
Rok: 2014