Do przeczytania tej książki przekonał mnie tytuł, a właściwie podtytuł – „…jak zaszczepić się na hejt, nie wpaść w pułapkę obgadywania oraz nauczyć zarabiać na tych, którzy Cię oczerniają„. Najbardziej abstrakcyjną rzeczą wydawała mi się możliwość zarabiania na hejterach. O ile nie jest obce nikomu już zjawisko internetowego wylewania żółci, o tyle możliwość praktycznego przekucia hejtu na własną korzyć zaciekawiło mnie najbardziej. Jak się bronić, jak walczyć i jak przetrwać hejt? Czy tego właśnie dowiemy się z Hejtoholika?
Zjawisku hejtingu przestało być typowo wirtualną uszczypliwością. Oprócz internetowych, prostych poradników pojawiają się także poważniejsze publikacje, a nawet i naukowe rozprawy, co świadczy o tym, że temat zaczyna być traktowany całkiem serio. Sam fakt, że jest to zjawisko jak najbardziej realne i zagrażające nie tylko naszej strefie komfortu, ale także fizycznemu bezpieczeństwu niech świadczą doniesienia z całego świata na temat pobić, rozbojów czy nawet samobójstw za krytykę – i nie chodzi tu o przejawy jakiegoś fanatyzmu, lecz o działania zwykłych ludzi, którzy przegrali z samymi sobą i dali się złamać przez innych.
Autorem książki jest Michał Wawrzyniak, pochodzący z Kalisza biznesmen i filantrop o bardzo nietuzinkowej osobowości. Założyciel firmy szkoleniowej MentalWay, pomagającej uwolnić potencjał osobisty i biznesowy drzemiący w każdym z nas. To czym się wyróżnia Wawrzyniak to jego bezpardonowość i walenie prosto z mostu – jego styl trzeba po prostu zaakceptować albo zrezygnować. Nie inaczej jest w Hejtoholiku, który napisany jest sposób bardzo bezpośredni, czasem wręcz dosadny, żeby nie powiedzieć że wulgarny.
Sama książka koncentruje się na hejcie i na dość pokrętnej analizie tego czym jest to zjawisko, jakie są jego przyczyny i jak się przed nim zabezpieczyć. Autor próbuje uzyskać odpowiedź na pytanie gdzie kończy się krytyka, a zaczyna się hejting? W krótkich, przeważnie 1-2 stronicowych podrozdziałach znajdziemy luźne przemyślenia lub interpretacje autora na hejt w różnej formie oraz to kim są i co kieruje hejterami. Ponadto, tekst wzbogacony jest o historie osób, które przez hejt w życiu miały delikatnie mówiąc '”pod górkę”. W książce znajdziemy nawiązania do innej książki Michała Wawrzyniaka – GURU KULTU..ry, w której autor również odnosi się do tematyki własnej wartości.
Czy jednak książka spełniła moje oczekiwania? Jest kilka zastrzeżeń. Przede wszystkim styl pisania autora nie bardzo odpowiada formie poradnika jaką (prawdopodobnie) miała być ta książka. Pełno tutaj jest dygresji, wstawek, a czasem wręcz niepotrzebnych monologów. Brak dystansu i nacechowanie emocjonalne autora, powodują, że w książce dużo jest tzw. lania wody. Taki styl byłby bardziej odpowiedni i akceptowalny dla wywiadu, felietonu czy luźnych przemyśleń i nie chodzi tutaj o wulgaryzmy oraz bezpośredniość, bo te akurat pasują do tak ciężkiego tematu. Jednak można wręcz odczuć, że książka miała stanowić promocję osoby autora i jego kilku znajomych. Początkowo informacje zawarte w książce, chociaż dotyczą ważnych spraw zostały nieco powierzchownie potraktowane, ale znajdziemy za to dużo nawiązań do innych osób, ich książek czy zostaniemy zachęceni do odwiedzenia stron internetowych.
Nie znajdziemy tutaj za wiele praktycznych porad co zrobić, bardziej jak dobrze nastawić się do w walki z hejtem. Również nieco uogólniając, można powiedzieć, że główną pointą książki jest uświadomienie, że żeby obronić się przed hejtem nie należy na niego zwracać uwagę i robić swoje. Brakuje tutaj bardziej naukowego podejścia do tematu, a informacje z pogranicza psychologii również nie są dobrze rozwijane (np. wspomniana epizodycznie teoria Godmana). Najbardziej wartościowe uważam jednak ostatnie rozdziały. Znajdziemy tam wymienienie i opisanie 12 „archetypów hejtoholików” – mimo żartobliwej formy, myślę że każdy czytelnik przynajmniej w jednym archetypie znajdzie jakiś zestaw cech wspólnych – warto nad tym chwilę dłużej się zastanowić. Są też metody jak obrócić hejt na swoją korzyć, czyli jak hejterzy mogą generować szum informacyjny i pożądany większy ruch na stronie. Pomimo, że temat nie został wyczerpany, jednak autor dość dobrze zarysował strategię działania. Podobnie jeżeli chodzi o metody radzenia sobie z hejtem i odpowiadania na niemiłe zaczepki. Co prawda są przykłady i recepty, ale wydaje się tego mało jak na ogromne możliwości hejtu jaki może na nas spłynąć każdego dnia.
Chociaż książka miała potencjał na coś więcej i pomimo zapewnień autora, że hejt jest bardzo poważnym zjawiskiem to Hejtoholik nieco trywializuje ten problem. Paradoksalnie, myślę że Michał Wawrzyniak posiadający ogromne doświadczenie w tym temacie, nie to miał na celu. Jednak wyszło jak wyszło. Wartościową warstwą książki pozostają wciąż świadectwa osób które zmierzyły się z hejtem (w tym i sam autor). Historie te motywują i pozwalają spojrzeć na życie z innej strony. Generalnie książkę ze względu na krótkie rozdziały można czytać „z doskoku”, ale wątpię żeby była to wciągająca lektura dla osób które chcą tylko zgłębić zagadnienie hejtu (tutaj polecam „Nienawiść w czasach Internetu” Aliny Naruszewicz-Duchlińskiej). Książka jednak może stać się przydatna dla osób borykających się ze zjawiskiem hejtu, którzy mogą odnaleźć w niej zrozumienie, motywacje i „energetycznego kopa” do wyjścia z toksycznej sytuacji.
Informacje o książce:
Tytuł: Hejtoholik, czyli jak zaszczepić się na hejt, nie wpaść w pułapkę obgadywania oraz nauczyć zarabiać na tych, którzy Cię oczerniają
Tytuł oryginału: Hejtoholik, czyli jak zaszczepić się na hejt, nie wpaść w pułapkę obgadywania oraz nauczyć zarabiać na tych, którzy Cię oczerniają
Autor: Michał Wawrzyniak
ISBN: 9788328321052
Wydawca: Helion
Rok: 2015