Biznes i zarządzanie

Bezonomika. Jak Amazon zmienia nasze życie i czego uczą się od niego najlepsze firmy na świecie – Brian Dumaine

Bezonomika. Jak Amazon zmienia nasze życie i czego uczą się od niego najlepsze firmy na świecie - Brian Dumaine

Bezonomika. Jak Amazon zmienia nasze życie i czego uczą się od niego najlepsze firmy na świecie
Brian Dumaine

Bezonomika powinna być jedną z najważniejszych LEKTUR obowiązkowych dla wszystkich właścicieli firm, przedsiębiorców, managerów i kadry zarządzającej we współczesnym świecie. Książka w rewelacyjny sposób pokazuje mechanizm działania firmy Amazon.

Brian Dumaine jest dziennikarzem Fortune. Napisał tę bardzo WNIKLIWĄ i intrygującą książkę o Amazonie i jej legendarnym założycielu Jeffie Bezosie z lekkością i polotem. Nie znajdziemy tu jednak uproszczeń. Książka została napisana po zebraniu ogromnego materiału w bezpośrednich rozmowach z dyrektorami i pracownikami Amazon oraz po przeanalizowaniu twardych danych dotyczących sprzedaży, przepływów finansowych czy udziałów w rynku różnych gałęzi działalności Amazon.

Amazon został stworzony przez Jeffa Bezosa w 1995 roku i stał się w ciągu dwudziestu pięciu lat światowym LIDEREM rynku internetowego oraz przedsiębiorstwem, którego dziś obawia się wiele firm. Firma zaczynała od internetowej sprzedaży książek i czytnika Kindle, a dziś jest konglomeratem z własną telewizją Amazon Prime, portalem muzycznym Amazon Music, asystentem głosowym Alexa, firmą pożyczkową Amazon Lending, własną internetową apteką PillPack, siecią sklepów sprzedającą żywność Whole Foods oraz bezobsługowymi sklepami Amazon Go.

Jednak jej SEKRET tkwi w algorytmach, które przez lata były doskonalone przez analityków, a dziś to właśnie te algorytmy zarządzają przedsiębiorstwem. Jej sercem są natomiast bazy danych i sztuczna inteligencja wykorzystywane w obsłudze klienta. Książka pozwala nam uświadomić sobie, jak mocno i dalece Amazon wyznacza trendy rynkowe na świecie i wpływa na nasze życie. Jest napisana naprawdę przejrzyście i krok po kroku przeprowadza nas przez technologiczne zdobycze ostatnich kilkudziesięciu lat, abyśmy mogli zrozumieć jak są ze sobą powiązane i jak wpływają na nasze wybory.

Maksyma Jeffa Bezosa to ZADOWOLONY KLIENT, czyli najniższe ceny i najszybsze dostawy. Na dzień dzisiejszy ta strategia sprawdza się wyśmienicie. Pokolenie młodych ludzi nie wyobraża sobie życia bez zakupów w internecie, zarządzania głosem czy telewizji na żądanie. Jeff Bezos ze swoją pomysłowością i wizjonerstwem spowodował, że coraz większa rzesza ludzi staje się najwierniejszymi klientami Amazona, bo są zadowoleni.

Ekstremalna INNOWACYJNOŚĆ rozwijana przez Amazon zawładnie najprawdopodobniej kolejnymi rynkami i branżami. Jeśli chodzi o najbliższe lata to przewiduje się wejście Amazona na rynki kolejnych państw Europy, walka będzie się toczyć z Alibabą także o ogromne Indie. Analizując zaś branże, to na celowniku tego największego światowego gracza mogą być: systemy opieki zdrowotnej, dokumentacja medyczna, telemedycyna i nowoczesne sposoby analizy parametrów życiowych pacjentów, bankowość i instrumenty finansowe takie jak kredyty, pożyczki, płatności mobilne czy ubezpieczenia, transport, producenci wyposażenia inteligentnych domów, branża reklamowa i media.

Podczas czytania książki byłam nią tak ZAFASCYNOWANA, że wielokrotnie sprawdzałam dodatkowo w internecie to o czym czytałam, poszukiwałam dodatkowych informacji, weryfikowałam podawane fakty i analizowałam wraz z autorem co z tego wynika.

Książka wywarła na mnie ogromne wrażenie i ZAINSPIROWAŁA mnie do głębokich przemyśleń odnośnie mojego otoczenia. Po jej przeczytaniu byłam w stanie nazwać produkty i technologie, które są w moim życiu ważne i mają na mnie wpływ. Czułam też, że rozumiem co przyniesie przyszłość i jakich rozwiązań należy oczekiwać od dostawców produktów i usług w najbliższej przyszłości. Właściciel Amazona myśli naprawdę skrajnie długoterminowo.

Autor w książce porusza OGROM dodatkowych zagadnień, których tutaj nie zaprezentuję szerzej. Jednak czytelnicy mogą znaleźć mnóstwo dodatkowych informacji odnośnie 175 ogromnych magazynów Amazona rozlokowanych na całym świecie oraz o pracujących tam ludziach i robotach. Jest także rozdział poświęcony Alexie, czyli asystentowi głosowemu, który jest już obecny w 100 milionach urządzeń w domach na całym świecie.

Jednak książka ta napawa także lękiem. POSTĘP zmienił świat ale poczucie wspólnoty jest jedną z wiodących cech dobrze rozwiniętej społeczności i społeczeństwa. Co się stanie gdy nie będziemy mieli potrzeby wychodzić z domu i spotykać się z innymi ludźmi? Po co iść ze znajomymi do restauracji czy kawiarni, skoro można zamówić przepyszny obiad czy kawę ze Starbucksa do domu? Po co iść do kina z przyjaciółmi skoro można oglądnąć film we własnym fotelu? Po co wyjść na zakupy spożywcze i spotkać przez przypadek sąsiada skoro kurier może zakupy przywieźć do domu? Agorafobia i fobia społeczna mogą znacząco zmienić wizerunek następnych dekad.

Informacje o książce:
Tytuł: Bezonomika. Jak Amazon zmienia nasze życie i czego uczą się od niego najlepsze firmy na świecie
Tytuł oryginału: Bezonomics: How Amazon Is Changing Our Lives, and What the World’s Best Companies Are Learning from It
Autor: Brian Dumaine
ISBN: 9788366142664
Wydawca: Studio EMKA
Rok: 2021

Sklepik Moznaprzeczytac.pl

Serwis recenzencki rozwijany jest przez Fundację Można Przeczytać