Biznes i zarządzanie

7 kroków do własnej firmy. Zaplanuj własny biznes, załóż firmę i zacznij na niej zarabiać! – Tadeusz Bisewski

Recenzja książki 7 kroków do własnej firmy. Zaplanuj własny biznes, załóż firmę i zacznij na niej zarabiać! - Tadeusz Bisewski

7 kroków do własnej firmy. Zaplanuj własny biznes, załóż firmę i zacznij na niej zarabiać!
Tadeusz Bisewski

W dzisiejszych czasach coraz więcej osób (szczególnie przedstawicieli pokolenia Y) stawia sobie za cel osiągnięcie niezależności finansowej. Jedną z naszych najcenniejszych wartości stała się także wolność – rozumiana szeroko – m.in. jako możliwość zarabiania na tym, co się kocha robić (tzw. dochód z pasji), bycie panem/-ią swojego czasu, swobodne łączenie życia prywatnego i rodzinnego z zawodowym (work-life balance) czy wreszcie samorealizacja. Tak pojmowana wolność wydaje się być trudna do osiągnięcia dla kogoś, kto na co dzień pracuje na etacie. Co więcej, bycie „etatowcem” może wręcz stać w sprzeczności z realizacją innych wartości, jak chociażby szczęśliwa rodzina czy rozwój osobisty. To z kolei rodzić może poważny, życiowy konflikt. Ktoś, kto sobie to uświadamia, najczęściej zaczyna myśleć o „przejściu na swoje”, czyli samozatrudnieniu.

Każdy, kto myśli poważnie o własnej firmie szybko orientuje się, jak wielkie jest to przedsięwzięcie. I to pod wieloma względami – począwszy od kwestii merytorycznych (co?), logistycznych (gdzie?) i finansowych (za co?), poprzez prawne i podatkowe, skończywszy na aspektach marketingowo-reklamowych, PR i promocji…

Niestety, nie każdy urodził się z osobowością przedsiębiorcy, a większości Polakom po prostu brakuje solidnych podstaw z tego zakresu. A przecież biznes to nie zabawa, tutaj każda luka w wiedzy czy kompetencji może słono kosztować, i to nie tylko finansowo, bowiem – jak głosi znana sentencja – „Nieznajomość prawa nie zwalnia od odpowiedzialności”.

Z wszystkich wyżej wymienionych powodów zdecydowałam się sięgnąć po książkę „7 kroków do własnej firmy” Tadeusza Bisewskiego, wydanej przez wydawnictwo Samo Sedno. Co istotne, autor jest praktykiem – przedsiębiorcą z wieloletnim stażem; stworzył też portal Mala-Firma.pl, prawdopodobnie najpopularniejszą polską stronę z poradami dla osób zakładających własną firmę. Oczywiście, wszystkie (albo prawie) zawarte w tym poradniku informacje mogłabym samodzielnie wyszukać w Internecie, ale… No właśnie. Tych „Ale” jest całkiem sporo: po pierwsze, trzeba wiedzieć, czego szukać (a tego laik może nie być w ogóle świadomy). Po drugie, decydując się na kompletne kompendium praktycznej wiedzy, oszczędzamy czas oraz zwiększamy prawdopodobieństwo, że nabywana wiedza pochodzi z wiarygodnego źródła.

Przeglądając spis treści „7 kroków…” i czytając fragment na stronie wydawnictwa, odniosłam wrażenie, że jest to wyjątkowo „twardy” merytorycznie podręcznik. Jego lektura tylko potwierdziła to spostrzeżenie. I to dosłownie od pierwszej strony, bowiem publikacja Bisewskiego nie posiada wstępu! A zaczyna się od… Kroku 1. („Zaplanuj”). Po kilku (dosłownie kilku!) zdaniach autor przechodzi od razu od meritum, czyli… definicji działalności gospodarczej.

Następnie rozwiewa wszelkie złudzenia odnośnie prowadzenia własnej firmy, wylewając kubeł zimnej wody i studząc zapał naiwnych entuzjastów (patrz: opisana przeze mnie we wstępie motywacji do zakładania własnej firmy). Czytelnik zostaje uświadomiony więc, że:

„Założenie własnej firmy wprowadzi cię w zupełnie nową sytuację życiową. Tak, oznacza to koniec chodzenia do pracy. Tylko że praca będzie ci towarzyszyła przez całą dobę – czy tego chcesz, czy nie” (s. 11).

I dalej:

„Osoby zakładające firmę po to, aby mieć więcej wolnego czasu, bardzo szybko się orientują, że nie tędy droga. Przedsiębiorcom niezwykle trudno oddzielić czas prywatny od czasu poświęconego czynnościom zawodowym. Jeśli nie jest się w sytuacji życiowej, która na to pozwala, to trzeba dobrze przemyśleć, czy własna firma na pewno jest dobrym pomysłem” (s. 11).

I jeszcze:

„W błędzie są również osoby decydujące się na własną działalność po to, by nie mieć szefa. Szef jest zawsze – to osoba, od której otrzymuje się wynagrodzenie. Dla przedsiębiorców jest nim klient. Praktyka zaś mówi, że to szef bardzo wymagający i często nieprzewidywalny. Przed założeniem firmy należy się zatem upewnić, że się wie, na co się decyduje” (s. 12).

Następnie autor prowadzi Czytelnika przez cały proces zakładania działalności gospodarczej i budowania własnej firmy. Proces ten podzielony został na 7 etapów-haseł:

  1. Zaplanuj
  2. Załóż firmę
  3. Zatrudniaj
  4. Zarabiaj
  5. Oszczędzaj
  6. Przestrzegaj prawa
  7. Nie zapominaj

Każdy krok opisany został w sposób wyjątkowo merytoryczny – zwięźle, syntetycznie, bez zbędnych „ozdobników”. Tekst tej publikacji pełny jest odniesień do zapisów prawnych oraz przystępnie podanych definicji. Nie brakuje w nim jednak życiowych porad i wskazówek ani ciekawostek. Nie mam też wątpliwości co do solidnego doświadczenia autora ani ogromu pracy, jaką w włożył w przygotowanie tej publikacji. Co więcej, wszystko oprawione zostało w nienaganną szatę graficzną, znaną Czytelnikom wydawnictwa Samo Sedno.

Mimo iż poradnik Bisewskiego okazał się merytorycznie przygotowany także dla laików, nie jest wcale lekkostrawny. Muszę uczciwie przyznać, iż dawno nie musiałam aż tak się natrudzić, by przebrnąć przez jakąś publikację. Brakowało mi głębszego poruszenia aspektów „miękkich” przedsiębiorczości czy np. motywacyjno-inspirujących przykładów z życia (tzw. case studies), ale autor ewidentnie wybrał inną drogę i inny cel mu przyświecał podczas pisania. Jeśli więc zastanawiasz się, potencjalny Czytelniku: czy zakładać swoją firmę; czy Twój pomysł „wypali”; jak dotrzeć do klientów; jak zaplanować kampanię promocyjną czy jak kształtować w sobie osobowość przedsiębiorcy… Albo, jeśli szukasz motywacji czy inspiracji – to nie pod tym adresem (tytułem).

7 kroków…” to pozycja odpowiednia dla tych, którzy decyzję już podjęli. Autor pomoże im odpowiedzieć na zupełnie inne, konkretne pytania: Dla kogo jest biuro wirtualne, dla kogo franczyza? Co to jest PKD? Jaką formę prawną i opodatkowania działalności wybrać? O jakie dofinansowanie i gdzie można się starać? Po co opłacać składki na ZUS (i jak na tym zaoszczędzić)? (oraz wiele, wiele innych – o zadaniu których raczkujących przedsiębiorca mógłby nawet nie pomyśleć). Bardzo praktyczne uzupełnienie tego poradnika stanowią także aneksy, w których zawarto m.in. wzory umów i innych dokumentów, instrukcje wypełniania formularzy czy bazę przydatnych linków.

Podsumowując, publikację „7 kroków do własnej firmy” polecam przede wszystkim początkującym przedsiębiorcom. Znajdą tutaj rzetelne i solidne kompendium wiedzy dotyczącej aspektów przede wszystkim prawno-finansowych, a także podstawowe informacje z zakresu HR czy promowania firmy. Oczywiście spora część z nich będzie wymagała weryfikacji pod względem aktualności czy sięgnięcia po bardziej szczegółowe opracowania, ale jestem przekonana, że poradnik Bisewskiego to doskonały punkt wyjścia. Zaś osoby, które dopiero myślą o przejściu „na swoje”, mogą poczuć się przytłoczone nadmiarem podanych tu informacji – chociaż zawsze mogą zacząć od przeczytania 2 pierwszych rozdziałów, a do kolejnych przechodzić w miarę rozwoju swojej firmy.

Informacje o książce:
Tytuł: 7 kroków do własnej firmy. Zaplanuj własny biznes, załóż firmę i zacznij na niej zarabiać!
Tytuł oryginału: 7 kroków do własnej firmy. Zaplanuj własny biznes, załóż firmę i zacznij na niej zarabiać!
Autor: Tadeusz Bisewski
ISBN: 9788377885857
Wydawca: Edgard (Samo Sedno)
Rok: 2015

Sklepik Moznaprzeczytac.pl

Serwis recenzencki rozwijany jest przez Fundację Można Przeczytać