Biznes i zarządzanie

Jak Cię widzą, tak Cię piszą. Sztuka autopromocji w mediach społecznościowych – Guy Kawasaki, Peg Fitzpatrick

Recenzja książki Jak Cię widzą, tak Cię piszą. Sztuka autopromocji w mediach społecznościowych - Guy Kawasaki, Peg Fitzpatrick

Jak Cię widzą, tak Cię piszą. Sztuka autopromocji w mediach społecznościowych
Guy Kawasaki, Peg Fitzpatrick

Prawie każdy posiada już konto na jednym z wielu serwisów społecznościowych. Czy to oznacza jednak, że potrafimy dobrze korzystać z social media? To co robić, a czego nie robić i w jaki sposób wykreować profesjonalny wizerunek (siebie lub marki) stara się naświetlić książka „Jak Cię widzą tak Cię piszą„. Jest to proste i poręczne streszczenie zasad i technik na temat autopromocji (ale nie tylko) w Internecie.

Autorami książki są znani w branży marketingowej Guy Kawasaki i Peg Fitzpatrick – jednak to Guy przejmuje główną narrację w książce, dlatego osoby które lubią jego bezpośredni, przyjacielski styl pisania z przyjemnością będą wertować kolejne strony.

Jak sam tytuł wskazuje, książka traktuje na temat autopromocji w mediach społecznościowych. Dotyczy to głównie takich serwisów jak Facebook, Google+, Twitter oraz Instagram, jednak znajdziemy także informację na temat Youtube, Pinterest, SlideShare i LinkedIn.

Swoją autopromocje w social media zaczynamy od rzeczy najbardziej podstawowych i prostych takich jak optymalizacja swojego profilu, przechodząc dalej przez narzędzia i pomysły na tworzenie oraz zarządzanie treścią, a następnie do wystąpień na żywo w postaci wideo hang-outów lub czatów. Na zakończenie autorzy robią przegląd optymalizacji dla każdego z wcześniej wymienionych serwisów. Oprócz technicznych informacji związanych z obsługą samych mediów społecznościowych, dostaniemy także bardziej luźne porady typu jaki zakładać ubiór przed kamerą czy jak nie wyjść na dyletanta.

W książce kładziony jest nacisk na praktykę jak również na samodzielne eksperymentowanie. Jak zauważają sami autorzy, nie ma złotej metody na media społecznościowe – jest to jeden wielki poligon doświadczalny, a oni są „frontowymi oficerami”, którzy swoje pomysły sprawdzają na polu bitwy, a nie teoretyzują jak „sztabowcy”. Stąd w książce znajdziemy przykłady z życia wzięte oraz sprawdzone porady co robić lub czego nie robić.

To, co mnie bardzo pozytywnie zaskoczyło to mnóstwo linków do artykułów i przykładów narzędzi internetowych wspomagających obsługę mediów społecznościowych. Myślę, że większość czytelników pozna przynajmniej kilka nowych aplikacji które są w stanie pomóc w codziennej pracy. Podobnie z prostymi trickami, które mimo że nie są wiedzą tajemną, jednak zwykle potrafią nam umknąć. Książka jest więc dość przystępnie ułożoną listą dobrych nawyków, sprawdzonych narzędzi i ogólnie przyjętych technik które pomagają budować wizerunek i ułatwiać kontakt za pośrednictwem social media.

Jednak bardziej rozeznani użytkownicy nieco się rozczarują – nie mamy tutaj wyjaśnionych, lub przynajmniej głębszej analizy zagadnień które dotyczą zasięgu (jak np. EdgeRank dla Facebooka) lub zaawansowanych usług jakie dają nam serwisy społecznościowe. Część porad mimo, że jest jak najbardziej słuszna to jest również bardzo spłycona i ogólna. Stąd oryginalny, angielski podtytuł „Power Tips for Power Users” mija się z treścią książki. Z kolei dla początkujących użytkowników treść będzie na tyle prosta, że w sam raz nie zostaną przeładowani informacją, a przykłady narzędzi z pewnością pomogą wdrożyć się społecznościowym nowicjuszom. Tak więc książkę mogę polecić początkującym do wdrożenia się lub średnio-zaawansowanym do przypomnienia i uporządkowania swojej wiedzy.

Informacje o książce:
Tytuł: Jak Cię widzą, tak Cię piszą. Sztuka autopromocji w mediach społecznościowych
Tytuł oryginału: The Art of Social Media: Power Tips for Power Users
Autor: Guy Kawasaki, Peg Fitzpatrick
ISBN: 9788328313590
Wydawca: Helion
Rok: 2015

Sklepik Moznaprzeczytac.pl

Serwis recenzencki rozwijany jest przez Fundację Można Przeczytać