Biznes i zarządzanie

Jak to powiedzieć? Rozmawiaj z odwagą, życzliwością i zaangażowaniem – Łada Drozda

Jak to powiedzieć? Rozmawiaj z odwagą, życzliwością i zaangażowaniem - Łada Drozda

Jak to powiedzieć? Rozmawiaj z odwagą, życzliwością i zaangażowaniem
Łada Drozda

O tym, że „warto rozmawiać” nie muszę chyba nikogo specjalnie przekonywać. Ale nie zawsze potrafimy komunikować się z innymi tak, aby przekazać nasze zamiary w nieinwazyjny sposób. Nie warto jednak się zrażać, ponieważ zawsze możemy to zmienić. Z pewnością pomoże w tym książka Łady Drozdy – „Jak to powiedzieć? Rozmawiaj z odwagą, życzliwością i zaangażowaniem”, zawierająca szereg bardzo pomocnych wskazówek.

I choć treści w niej zawarte są adresowane do menedżerów zarządzających zespołami, myślę, że pracownicy innych szczebli również znajdą tu coś dla siebie.

Na początku p. Drozda opisuje znaczenie relacji w życiu każdego człowieka, odwołując się do koncepcji komunikacji pełnej współczucia. Chodzi tu o wyrozumiałość względem siebie, ludzi oraz o umiejętność przyjmowania jej od innych. Często jest mylona z pobłażaniem, ale merytoryczne oraz pełne życzliwości spojrzenie na popełniony przez kogoś błąd przynosi więcej korzyści niż ostra krytyka. A chyba nieczęsto o tym pamiętamy, w czym nie pomagają nam modele wychowania i kształcenia, z którymi się zetknęliśmy. Prawda jest taka, że im łagodniej potrafimy podejść do samych siebie, tym łatwiej będzie nam postąpić podobnie wobec drugiej osoby.

To może nam również pomóc w momencie, kiedy chcielibyśmy wpłynąć na zmianę czyjegoś zachowania względem nas. Wystarczy zastosować model komunikacyjny, który jest podstawą porozumienia bez przemocy i składa się z czterech integralnych elementów.

Pierwszym jest intencja, czyli odpowiedź na pytanie, dlaczego chcemy z kimś porozmawiać i co nam sprawia trudność w kontakcie z tą osobą. Kiedy jesteśmy już tego świadomi, powinniśmy skupić się na faktach, czyli opisać jej postępowanie w określonym kontekście. Co ważne – unikajmy przy tym ocen, które są czymś bardzo subiektywnym, a przez to często niemającym nic wspólnego z rzeczywistością. Dobrze, abyśmy powiedzieli, jakie emocje wywołuje w nas jej postawa. Na koniec przedstawiamy oczekiwanie w formie prośby, jak chcielibyśmy, aby dana osoba zachowała się w tej konkretnej sytuacji.

Jest to dosyć skuteczna metoda, jednak jest ona prosta w użyciu do momentu, kiedy nie doświadczamy intensywnych (i tzw. trudnych) emocji. Wtedy teoria – teorią, a w praktyce trudno zachować powyższą strukturę wypowiedzi i powstrzymać się przed wyładowaniem się na kimś. Cóż, warto wyrabiać w sobie tę umiejętność i z czasem na pewno będzie nam coraz łatwiej z niej korzystać. Z korzyścią dla nas oraz relacji, na których nam zależy.

Jesteśmy w końcu istotami społecznymi, wychowujemy się, dojrzewamy i rozwijamy się wśród ludzi. Dlatego też mniej lub bardziej świadomie zależy nam na tym, jak jesteśmy postrzegani, czy jesteśmy lubiani i co myślą o nas inni. Choć z drugiej strony nie mamy nad tym pełnej kontroli. Grunt, aby nasze poczucie własnej wartości było stabilne, a przez to odporne na niezasłużoną krytykę oraz otwarte na uzasadnione zmiany naszego zachowania.

Taki też powinien być odpowiedzialny i mądry lider. Jeżeli potrafi przyznać się do błędu – automatycznie zyskuje w oczach swoich podwładnych. Bardzo ważne jest również to, aby wspierał ich w dążeniu do rozwoju. Nie narzucał, nie rozkazywał, a właściwie nakreślał wizję i pozostawiał pracownikom swobodę działania. Aby koordynował działania, a nie je kontrolował lub – co gorsza – wykonywał je za nich… Wtedy prędzej niż później zmierzy się z brakami kadrowymi w swoim dziale, ponieważ ludzie nie zagrzeją długo miejsca w takich mało sprzyjających warunkach.

Pani Drozda akcentuje też znaczenie potrzeb komunikacyjnych pracowników zaliczanych do trzech poniższych kategorii wiekowych:

  •  baby boomers (urodzeni w latach 1943 – 1960),
  •  generacja X (urodzeni w latach 1961 – 1979),
  •  generacja Y – milenialsi (urodzeni w latach 1980 – 2000).

Ich świadomość ma oczywiście korzystny wpływ na komunikację i efektywność wykonywanych zadań w zespole.

Duża ilość merytorycznych informacji jest największym atutem tej książki. Używając żargonu kulinarnego, mamy tutaj „samo gęste”. Odniosłem wręcz wrażenie, że nie ma tu żadnego zbędnego akapitu. Do tego autorka posługuje się zrozumiałym i przez to przystępnym językiem, co ułatwia odbiór kolejnych rozdziałów. Dlatego też polecam „Jak to powiedzieć?…” nie tylko menedżerom, ale i ich podwładnym. Nic tak w końcu nie buduje mostów porozumienia, jak świadomość swoich potrzeb w relacji z drugim człowiekiem. A jeżeli można je jeszcze zaspokajać? To zapobiega wypaleniu zawodowemu, frustracji i napięciu na linii przełożony – pracownik. Warto więc zapobiegać, niż zwalczać skutki błędów komunikacyjnych.

Informacje o książce:
Tytuł: Jak to powiedzieć? Rozmawiaj z odwagą, życzliwością i zaangażowaniem
Tytuł oryginału: Jak to powiedzieć? Rozmawiaj z odwagą, życzliwością i zaangażowaniem
Autor: Łada Drozda
ISBN: 9788328374140
Wydawca: Onepress
Rok: 2021

Sklepik Moznaprzeczytac.pl

Serwis recenzencki rozwijany jest przez Fundację Można Przeczytać