We wstępie swojej książki Steve McClatchy opowiada historię dzieciństwa, dorastanie w pełnym życia, ale czasem i chaosu domu. Tym czynnikom właśnie przypisuje fascynację kwestią zarządzania czasem. Autor wychowywał się w wielodzietnej rodzinie. Jego matka mając pod opieką 12 pociech oraz męża nie była w stanie spełniać ich obiadowych wymagań codziennie (jak dogodzić 13 osobom jednocześnie?) wprowadziła zasadę, że na co dzień sama wybierała dania dla rodziny (zawsze jednak była alternatywa w postaci płatków zbożowych z mlekiem), jednak w dniu urodzin poszczególnych dzieci ono właśnie mogło podjąć decyzję co wszyscy zjedzą na obiad. Był to szczególny dzień dla autora i czekał na niego z niecierpliwością cały rok. To poczucie swobody i dumy z samodzielnego podejmowania decyzji ma ogromną siłę. Już w dzieciństwie zdajemy sobie sprawę, jak ważna jest swoboda wyboru. Dla młodej osoby jest to przywilej, jednak z biegiem czasu staje się to obowiązkiem, a nawet czasami zaczynamy marzyć, aby ktoś inny za nas decydował. Dzieje się tak dlatego, że decyzje przez nas podejmowane są coraz trudniejsze i poważniejsze, a także niosą za sobą ogromne konsekwencje.
Książka „Decyduj. Zrób to sam, zanim inni podejmą decyzję za ciebie” ma nam pomóc podejmować lepsze decyzje. Nauczyć jak decydować, aby uzyskać konkretne rezultaty. Co więcej, dowiadujemy się z niej, co nas motywuje do naszych codziennych działań i definiuje jako jednostki czy liderów. Pokazuje nam jak osiągnąć równowagę dzięki sile lepszych wyborów jak również nie pozwolić aż zapewni nam ją pracodawca. A co najważniejsze, dzięki tej publikacji uświadamiamy sobie, jak nawyki podejmowania decyzji kształtują nasze życie, a także związki międzyludzkie.
Bardzo przypadł mi do gustu rozdział mówiący o energii i motywacji do działania. Autor omówił w nim między innymi korzyści i straty wynikające z odkładania zadań na ostatnią chwilę. Podsumowanie tego świetnie oddaje cytat
„Zapewne za każdym razem, kiedy odkładasz coś na później, pytasz się w duchu: „Dlaczego ja to sobie robię?”. Teraz już znasz odpowiedź: aby zyskać energię potrzebną do zajęcia się czymś, na co nie masz ochoty. Strach dodaje sił i wzmaga koncentrację, zatem łatwiej Ci opierać się bodźcom, które rozpraszają twoją uwagę. Zwiększa się też szybkość: przyśpieszasz tempa, aby mieć pewność, że skończysz na czas. A jednocześnie to wszystko wymaga mniej wysiłku; idzie ci po prostu łatwiej! Oto korzyści ze zwlekania. Brzmi nieźle, nie sądzicie?”
Po przeczytaniu tej części publikacji stwierdziłam – no tak, po co ja zaczynam wszystko wcześniej, skoro w ostatniej chwili zrobię wszystko szybciej i lepiej? Jednak dalsza lektura wyprowadziła mnie z błędu szybko. Praca pod presją czasu zwiększa ryzyko wypalenia zawodowego oraz zawału. Sprawia, że popełniamy więcej błędów, spowalniamy prace innych i wiele innych powodów, które skutecznie mnie zniechęciły przed pracą „za pięć dwunasta”.
Książka napisana jest bardzo profesjonalnie, a zarazem bardzo przystępnym językiem. Dzięki temu jest wspaniałą lekturą, nie tylko do menadżerów wysokiego szczebla, czego trochę się obawiałam na początku, ale dla nas wszystkich. Co więcej, publikacja uświadomiła mi, jak ważne jest hierarchizowanie naszych zadań i czynności – a także stawianie w szeregu wyżej tych, które zapewnią nam wartość dodaną, pomogą osiągnąć sukces – niż codziennych obowiązków. Wiadomo, ugotowanie obiadu, czy wyrzucenie śmieci jest konieczne do wykonania, ale możemy to odłożyć w czasie i poświęcić, chociaż kilka minut na samorealizację.
Podsumowując, książka jest świetnym poradnikiem o zarządzaniu czasem i decydowaniu. Pokazuje jak usystematyzować, a wręcz uporządkować nasz grafik w pracy, domu, aby efektywniej zarządzać życiem. Pokazuje również, jak ważne jest stworzenie terminarza zajęć, a następnie trzymania się go najbardziej jak się da, oczywiście w granicach rozsądku. Teoria opisana przez autora uzupełniona jest licznymi przykładami oraz wskazówkami, jak konkretne zadania trzeba wdrożyć w życie. Dodane są też humorystyczne obrazki chyba po to, aby na chwilę rozluźnić czytelnika i pokazać obrazowo jak bardzo czasami nasze zachowania są zgubne.
Informacje o książce:
Tytuł: Decyduj. Zrób to sam, zanim inni podejmą decyzję za ciebie
Tytuł oryginału: Decide: Work Smarter, Reduce Your Stress, and Lead by Example
Autor: Steve McClatchy
ISBN: 9788328703681
Wydawca: MUZA
Rok: 2016