Biznes i zarządzanie

Sprzedaż, Marketing, Biznes. Reguły i realia – Zbigniew Berent

Recenzja książki Sprzedaż, Marketing, Biznes. Reguły i realia - Zbigniew Berent

Sprzedaż, Marketing, Biznes. Reguły i realia
Zbigniew Berent

Książek o biznesie jest tak wiele, jak samych pomysłów na jego prowadzenie. Część z nich próbuje przeszczepić zagraniczne wzorce na nasz rynek, inne zaś wprowadzają „innowacyjne” rozwiązania, na które nie wiadomo dlaczego nikt wcześniej nie wpadł. Jest jeszcze pewna grupa książek pisana przez doświadczonych przedsiębiorców, do tego z naszego rodzimego podwórka. Takie książki najbardziej lubię – sprawdzone metody, wieloletnia praktyka i możliwość porównania teorii z doświadczeniem, a wszytko w polskich realiach. Nie inaczej jest z książką Zbigniewa Berenta – „Sprzedaż, Marketing, Biznes. Reguły i realia„, gdzie dostajemy obszerny wykład na temat handlu, sprzedaży i biznesu.

To na co trzeba zwracać uwagę w tego typu książkach, to sylwetka autora – kim jest i jakie ma doświadczenie. W przypadku Zbigniewa Berenta mamy do czynienia z przedsiębiorcą, który swoje biznesy prowadzi od samego początku transformacji ustrojowej (a działał jeszcze wcześniej). Absolwent prawa na Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu. Szkoleniowiec kadr, audytor i publicysta. Wielokrotnie nagradzany i wyróżniany zarówno za osiągnięcia w biznesie (certyfikat ISO i Fair Play), jak i działalność społeczną (Medal Prezesa IPH, Medal Marszałka Województwa Kujawskiego). Z takim zapleczem wiedzy i doświadczenia, podnosi się poprzeczkę jeżeli chodzi o wymagania książki.

Książka składa się na 11 obszernych rozdziałów, gdzie autor wykłada zarówno podstawy jak i bardziej zaawansowane tajniki sprzedaży, rozwiązań lub sytuacji w jakiej przedsiębiorca może się znaleźć. W przystępny sposób możemy prześledzić tradycje handlowe wywodzące się z korzeni polskiego kupiectwa. Jak sam autor zauważa, w okresie 1944-1989 została zaniechana sztuka prawdziwej sprzedaży, dlatego też sięga po to, co najlepsze w tym temacie jeszcze z okresu przedwojennego. Nie chodzi tutaj o stare metody niedostosowane do rynku, ale o użyteczny dorobek wypracowany przez lata uczciwego kupiectwa. Już od pierwszego rozdziału, widać słuszne rozgoryczenie autora na temat stanu gospodarki i prawa w kraju. Jednak nie jest to tylko narzekanie, ponieważ przedstawione są sposoby poprawienia tej sytuacji (na co wydają się ślepi rządzący od 25 lat krajem). Bardzo duży nacisk w całej książce kładziony jest na etykę i uczciwe współzawodnictwo kupieckie. Jednak same reguły to nie wszystko. Wielokrotnie przedstawiona zostaje praktyka – zarówno w formie case study firm polskich oraz zagranicznych, jak i własnych doświadczeń autora – zarówno tych pozytywnych jak i nieudanych. Nierzadko autor ściera ze sobą porady o tym, co powinno być z tym, co tak naprawdę działa, weryfikując lub obalając pewne mity i stereotypy. Praktyką jest również wiele schematów, metod i przykładów dotyczących znajdowania m.in. nowych kanałów dystrybucji, klientów i spotkań z nimi czy dostosowywania się do rynku. Znajdziemy również informacje dotyczące przeprowadzenia wywiadu gospodarczego, dostosowywania się do warunków panujących na rynku w czasach podwyższonego ryzyka. Oprócz naszego rodzimego podwórka, autor podpatruje rozwiązania na rynkach Unii Europejskiej oraz Stanów Zjednoczonych. W książce można przeczytać również o prognozach na przyszłość, szukaniu niszy rynkowej i czym warto się zainteresować szukając swojego miejsca w biznesie.

Podczas czytania znajdziemy bardzo wiele przypisów i odniesień do literatury, co uwiarygadnia treść, a także pokazuje z jak wielkim dorobkiem mamy do czynienia. Autor piszę w sposób bardzo konkretny ale nie nudzący, co jest dużym plusem – rzadko się zdarzają specjaliści z tak bogatym doświadczeniem, a zarazem z „lekkim piórem”. Jednak nie polecam czytać książki „z doskoku” – skondensowana wiedza, masa przykładów, interdyscyplinarne podejście i konkrety, wymagają spokoju, zastanowienia się i czasu. Na uwagę zasługuję również bardzo eleganckie wykonanie książki i układ treści – nie jest to lity tekst, ale przedzielony rozdziałami, tabelami, ramkami i grafiką. Ułatwia to czytanie i porządkuje tekst, rozmieszczając zawartość książki w logiczny i przejrzysty sposób. Większość rozdziałów zakończona jest podsumowaniem, dzięki którym łatwiej zapamiętać i usystematyzować przeczytaną właśnie informacje.

Na tylnej okładce książki, możemy przeczytać, że jest to pozycja obowiązkowa dla osób związanych z szeroko pojętym handlem. Po przeczytaniu treści w niej zawartej, ciężko się z tym stwierdzeniem nie zgodzić. Polecić można ją każdemu prowadzącemu lub myślącemu o prowadzeniu działalności gospodarczej – w książce każdy przedsiębiorca znajdzie coś dla siebie. Osobiście jestem pod wrażeniem wiedzy, doświadczenia i porad jakie zostały przekazane przez Zbigniewa Berenta. Wyczerpująca i kompletna, tak można najkrócej opisać tę książkę.

Informacje o książce:
Tytuł: Sprzedaż, Marketing, Biznes. Reguły i realia
Tytuł oryginału: Sprzedaż, Marketing, Biznes. Reguły i realia
Autor: Zbigniew Berent
ISBN: 9788379423910
Wydawca: Novae Res
Rok: 2015

Sklepik Moznaprzeczytac.pl

Serwis recenzencki rozwijany jest przez Fundację Można Przeczytać