-->
Menu nawigacji stronami

Recenzje książek. Wszystko dla miłośników książek

Niemierzalne. Wielkie znaczenie małych zmian – Margaret Heffernan

Dodane przez 12 listopada 2019 | brak komentarzy

Niemierzalne. Wielkie znaczenie małych zmian - Margaret Heffernan

Niemierzalne. Wielkie znaczenie małych zmian
Margaret Heffernan

Po serii kryminałów, które ostatnio bardzo namiętnie czytałam, postanowiłam sięgnąć po coś zupełnie innego. Naszła mnie ochota na coś biznesowego, z bardziej naukowej półki. Mój wybór padł na niewielką książkę, ale za to o wielkich ideałach. Mówię tutaj o pozycji z serii TED. Są to książki na tyle krótkie, że można je przeczytać za jednym razem (co jest prawdę, gdyż lektura zajęła im zaledwie połowę wieczoru), ale zarazem są na tyle długie, że pozwalają na dogłębne poznanie tematu w nich poruszanego. W skład serii wchodzą pozycje wszelkiego rodzaju, od architektury, poprzez świat biznesu, na podróżach w czasie kończąc. Warto jeszcze dodać, że książki TED połączone są z prelekcją, którą można obejrzeć na TED.com. Książki są zwykle jej kontynuacją.

Czytaj dalej

Lego. Jak pokonać kryzys, zawojować świat i zbudować potęgę z klocków – Niels Lunde

Dodane przez 17 października 2019 | brak komentarzy

Lego. Jak pokonać kryzys, zawojować świat i zbudować potęgę z klocków - Niels Lunde

Lego. Jak pokonać kryzys, zawojować świat i zbudować potęgę z klocków
Niels Lunde

Jeśli mam być szczery, nie spodziewałem się, że lektura „Lego. Jak pokonać kryzys, zawojować świat i zbudować potęgę z klocków” sprawi mi taką przyjemność. Nie chodzi nawet o satysfakcję wynikającą z pozyskiwania nowych informacji i obserwacji procesu rozwoju tak wielkiej marki, ale o typową dla dobrze napisanych powieści rozrywkę.

Niels Lunde, obserwator i komentator biznesu, w swojej książce przedstawia czytelnikowi historię Lego. Bardzo dokładnie, powoli, pokazując z jednej strony, jak narodziny i rozwój rynkowego giganta wyglądały od wewnątrz, czyli od finansowo-logistyczno-marketingowego zaplecza, a z drugiej strony, jak rynek oraz konsumenci reagowali na ofertę firmy na przestrzeni kolejnych dekad. Wiele w tej publikacji typowo biznesowych analiz, sprawozdań i wnioskowań, jednak nie można powiedzieć, że omawiane wydawnictwo dedykowane jest wyłącznie gospodarczym teoretykom, managerom czy zawodowym ekonomistom. Wręcz przeciwnie. Odnoszę wrażenie, że Lunde pisze przede wszystkim dla laików – dla tych czytelników, którzy jeżeli myślą o historii Lego, to nie przez pryzmat słupków i wykresów, a wspomnień z dzieciństwa i zabawy. Nie znaczy to jednak, że książka nie zawiera profesjonalnie poprowadzonych interpretacji i trafnych komentarzy do biznesowych strategii. Niels Lunde znajduje bowiem złoty środek w opisywaniu dziejów Lego: potrafi zainteresować zarówno tych, dla których naturalnym środowiskiem jest światowy biznes, jak i tych, którzy chcieliby dowiedzieć się czegoś więcej o producencie popularnych zabawek.

Czytaj dalej

Reklama jako sztuka powtórzeń – Anna Ryłko-Kurpiewska

Dodane przez 13 marca 2017 | brak komentarzy

Recenzja książki Reklama jako sztuka powtórzeń - Anna Ryłko-Kurpiewska

Reklama jako sztuka powtórzeń
Anna Ryłko-Kurpiewska

Reklama i marketing to rzeczy, bez których trudno sobie wyobrazić dzisiejszy świat. Bez względu na branżę, w której działasz, bez względu na to, czego poszukujesz w czeluściach internetu, bezustannie jesteś odbiorcą reklamy. To, że kupujesz taki, nie inny produkt, że wiadomości czytasz na tym, a nie konkurencyjnym portalu, a nawet to, że sięgasz po tę, a nie inną książkę o dowolnej tematyce (bo też wszelkiej tematyki pełno jest na obecnym rynku książki), jest wynikiem reklamy i marketingu. Bo tak naprawdę, choć rzeczy mogą różnić się między sobą wieloma cechami, w tym także jakością, to jednak tym, co jest najważniejsze z punktu widzenia ich dotarcia do szerokiego grona odbiorców są właśnie działania marketingowe. Dobry „produkt” na rynku obroni się sam? Nie zawsze, a nawet mało kiedy. Bo żeby mógł się bronić, musi najpierw pojawić się w świadomości konsumentów. To samo tyczy się przecież branży bliskiej naszym, to jest Czytelników, sercom – branży wydawniczej. Niejeden debiutant puka do drzwi kolejnych wydawnictw ze swoją – dobrą skądinąd – książką, jest jednak odprawiany z kwitkiem. Dlaczego? Bo jego nazwisko nie jest rozpoznawalne, a to oznacza, że bez dużych nakładów na działania promocyjne „nikt” (lub prawie nikt) go nie kupi. Nie kupuje się przecież kota w worku.

Czytaj dalej

Najtrudniejsze w tym, co trudne. Prowadzenie biznesu, gdy nie ma prostych odpowiedzi – Ben Horowitz

Dodane przez 18 grudnia 2016 | brak komentarzy

Recenzja książki Najtrudniejsze w tym, co trudne. Prowadzenie biznesu, gdy nie ma prostych odpowiedzi - Ben Horowitz

Najtrudniejsze w tym, co trudne. Prowadzenie biznesu, gdy nie ma prostych odpowiedzi
Ben Horowitz

W każdej księgarni na dziale samorozwoju i psychologii zarządzania, półki uginają się pod ciężarem poradników – jak być bogatym, szczęśliwym, jak odnieść sukces i osiągnąć niezależność finansową.

Autorzy tych przepisów na murowany sukces za cenę swej książki chcą nam zdradzić tajemnicę dzięki której staniemy się idealnym menadżerem czy wzorowym właścicielem wielomilionowej firmy. Wśród tych świetlanych pozycji książka Bena Horowitza wygląda mało obiecująco. Autor otwarcie mówi, że nie ma dla nas żadnego przepisu na łatwy sukces, nie ma złotych rad, ani absolutnych rozwiązań.

„Podczas gdy większość książek na temat zarządzania skupia się na tym jak wykonać coś poprawnie, tak, żeby nic nie zepsuć, ode mnie dowiesz się, co zrobić, gdy już coś spieprzyłeś.”

Czytaj dalej

Skuteczny menedżer. Czego nie uczą w szkole o zarządzaniu ludźmi – Marta Pawlikowska-Olszta

Dodane przez 22 sierpnia 2016 | brak komentarzy

Recenzja książki Skuteczny menedżer. Czego nie uczą w szkole o zarządzaniu ludźmi - Marta Pawlikowska-Olszta

Skuteczny menedżer. Czego nie uczą w szkole o zarządzaniu ludźmi
Marta Pawlikowska-Olszta

Początki bywają trudne – te słowa pasują niemal do każdej sytuacji w naszym życiu – a przede wszystkim pierwsze kroki w nowej pracy, na nowym stanowisku, w nowym dziale. Czy się sprawdzę? Czy posiadam wszystkie niezbędne umiejętności, kompetencje? Czy sprostam oczekiwaniom przełożonych i zespołu? Takie pytania, ale i wiele innych zadaje sobie każdy, kto stawia pierwsze kroki na menedżerskiej ścieżce. Czy można się tego nauczyć w szkole, na szkoleniu? A może trzeba się z tym urodzić? Tematykę tę porusza w swojej książce Marta Pawlikowska-Olszta, wieloletni specjalista w obszarze rozwoju pracowników, organizacji, praktykujący coach, trener i psycholog pracy.

Czytaj dalej

Getting Things Done, czyli sztuka bezstresowej efektywności. Wydanie II – David Allen

Dodane przez 3 lutego 2016 | brak komentarzy

Recenzja książki Getting Things Done, czyli sztuka bezstresowej efektywności. Wydanie II - David Allen

Getting Things Done, czyli sztuka bezstresowej efektywności. Wydanie II
David Allen

W życiu większości z nas przychodzi moment, w którym stwierdzamy „Muszę lepiej się zorganizować!” (to zresztą jedno z najczęstszych noworocznych postanowień). Takim punktem zwrotnym może być chociażby awans czy założenie rodziny (w obu przypadkach – większy zakres obowiązków!). Niezależnie od tego, czym się na co dzień zajmujemy, chcemy lepiej wykorzystywać czas, być bardziej produktywni i skuteczni w swoich działaniach, naprawdę realizować wyznaczone cele. Chcemy uwolnić się od poczucia przytłoczenia natłokiem spraw. Presji deadline’ów. Poczucia winy z powodu niedotrzymanych zobowiązań, nieprzeczytanych i nieodpisanych maili. Niepokoju, że o czymś zapomnieliśmy, że nie jesteśmy na bieżąco – bo przecież gdy my śpimy, maile i powiadomienia wciąż przychodzą… Chcemy raz na zawsze uporządkować własne życie i odzyskać nad nim kontrolę. Być przewlekle „ogarnięci” i zdyscyplinowani. Pokonać nawyk prokrastynacji. Pożegnać stres na zawsze. Wreszcie… odetchnąć.

Czytaj dalej

Jak Cię widzą, tak Cię piszą. Sztuka autopromocji w mediach społecznościowych – Guy Kawasaki, Peg Fitzpatrick

Dodane przez 26 grudnia 2015 | brak komentarzy

Recenzja książki Jak Cię widzą, tak Cię piszą. Sztuka autopromocji w mediach społecznościowych - Guy Kawasaki, Peg Fitzpatrick

Jak Cię widzą, tak Cię piszą. Sztuka autopromocji w mediach społecznościowych
Guy Kawasaki, Peg Fitzpatrick

Prawie każdy posiada już konto na jednym z wielu serwisów społecznościowych. Czy to oznacza jednak, że potrafimy dobrze korzystać z social media? To co robić, a czego nie robić i w jaki sposób wykreować profesjonalny wizerunek (siebie lub marki) stara się naświetlić książka „Jak Cię widzą tak Cię piszą„. Jest to proste i poręczne streszczenie zasad i technik na temat autopromocji (ale nie tylko) w Internecie.

Czytaj dalej

7 kroków do własnej firmy. Zaplanuj własny biznes, załóż firmę i zacznij na niej zarabiać! – Tadeusz Bisewski

Dodane przez 1 grudnia 2015 | brak komentarzy

Recenzja książki 7 kroków do własnej firmy. Zaplanuj własny biznes, załóż firmę i zacznij na niej zarabiać! - Tadeusz Bisewski

7 kroków do własnej firmy. Zaplanuj własny biznes, załóż firmę i zacznij na niej zarabiać!
Tadeusz Bisewski

W dzisiejszych czasach coraz więcej osób (szczególnie przedstawicieli pokolenia Y) stawia sobie za cel osiągnięcie niezależności finansowej. Jedną z naszych najcenniejszych wartości stała się także wolność – rozumiana szeroko – m.in. jako możliwość zarabiania na tym, co się kocha robić (tzw. dochód z pasji), bycie panem/-ią swojego czasu, swobodne łączenie życia prywatnego i rodzinnego z zawodowym (work-life balance) czy wreszcie samorealizacja. Tak pojmowana wolność wydaje się być trudna do osiągnięcia dla kogoś, kto na co dzień pracuje na etacie. Co więcej, bycie „etatowcem” może wręcz stać w sprzeczności z realizacją innych wartości, jak chociażby szczęśliwa rodzina czy rozwój osobisty. To z kolei rodzić może poważny, życiowy konflikt. Ktoś, kto sobie to uświadamia, najczęściej zaczyna myśleć o „przejściu na swoje”, czyli samozatrudnieniu.

Czytaj dalej

Zarządzanie codziennością. Zaplanuj dzień, skoncentruj się i wyostrz swój twórczy umysł – Red. Jocelyn K. Glei

Dodane przez 11 września 2015 | brak komentarzy

Recenzja książki Zarządzanie codziennością. Zaplanuj dzień, skoncentruj się i wyostrz swój twórczy umysł - Red. Jocelyn K. Glei

Zarządzanie codziennością. Zaplanuj dzień, skoncentruj się i wyostrz swój twórczy umysł
Red. Jocelyn K. Glei

Uważasz się za osobę kreatywną, lecz… słabo zorganizowaną? Myślisz czasem o sobie, że cierpisz na przypadłość artystów – chaos w głowie, artystyczny nieład dookoła, słomiany zapał? Jeśli wciąż przybywa Ci nowych pomysłów, ale brakuje wytrwałości w dążeniu do ich realizacji i umiejętności zarządzania tzw. „twórczym nieładem” – mam dobrą wiadomość: właśnie został wydany poradnik dla takich Umysłów. Autorzy publikacji pt. „Zarządzanie codziennością…” doskonale wiedzą, czym są trudności z koncentracją uwagi na jednym zadaniu, motywacją i wytrwałością oraz twórczą blokadą. W przedmowie czytamy, iż „twórcze umysły są szczególnie wrażliwe na zamęt i hałas panujący w otaczającym ich świecie”, tymczasem współczesne czasy problemy te tylko pogłębiają. Dlatego też autorzy skoncentrowali się na dostarczeniu praktycznych narzędzi, które pozwolą czytelnikowi wdrażać swoje idee w życie i w pełni wykorzystać swój twórczy potencjał. Ten poradnik nie powie Ci, CO masz zrobić, ale JAK to zrobić.

Czytaj dalej

Sztuka efektywności – Daniel J. Kubach

Dodane przez 20 sierpnia 2015 | 3 komentarze

Recenzja książki Sztuka efektywności - Daniel J. Kubach

Sztuka efektywności
Daniel J. Kubach

Efektywność to termin bardzo często używany w kontekście kariery, życia i rozwoju. Wszystko chcemy robić lepiej, szybciej i wydajniej. Czym tak naprawdę jest efektywność? Jak ją zmierzyć oraz jak zwiększyć swoje wskaźniki zarówno w życiu osobistym jak i w biznesie? Na to pytanie stara się odpowiedzieć w swojej książce Daniel Kubach.

Czytaj dalej
Zaprzyjaźnione blogi