Menu nawigacji stronami

Recenzje książek. Wszystko dla miłośników książek

Autentyczność przyciąga. Jak budować swoją markę na prawdziwym i porywającym przekazie? – Anna Piwowarska

Recenzja książki Autentyczność przyciąga. Jak budować swoją markę na prawdziwym i porywającym - Anna Piwowarska

Autentyczność przyciąga. Jak budować swoją markę na prawdziwym i porywającym przekazie?
Anna Piwowarska

„Autentyczność przyciąga. Wiem to na pewno” – mówi Anna Piwowarska, autorka książki na temat budowania marki na prawdziwym i porywającym przekazie (s. 9). I zdecydowanie wie, co mówi. A ja jej uwierzyłam, od pierwszej strony. Bo przemówiła do mnie, i to nie tylko słowami, ale przede wszystkim – sobą, swoją osobowością i swoją historią… oraz imponującym doświadczeniem zawodowym.

Autentyczność przyciąga. Jak budować swoją markę na prawdziwym i porywającym przekazie” Piwowarskiej to książeczka niewiele większa od zwykłego zeszytu. Chciałoby się rzecz – niepozorna. Ale tylko pozornie. Wystarczyło zaledwie kilka minut na przekartkowanie zawartości i przeczytanie pierwszych stron, bym zyskała pewność, że w rękach trzymam pozycję nietuzinkową. I że czeka mnie fascynująca podróżą – nie tylko do krainy słów, ale chyba przede wszystkim – w głąb siebie. Bo żeby mówić czy pisać o sobie w sposób autentyczny, trzeba najpierw odkryć, kim się naprawdę jest. A to już jest podróż nie lingwistyczna, a iście psychologiczna. To o wiele więcej niż spodziewałam się wynieść z pozycji poświęconej copywritingowi!

W dobie reklamy, marketingu i PR nastawionych na maksymalizację zysku, Piwowarska proponuje rewolucyjne podejście do biznesu. Sama mówi o tym tak:

„Napisałam tę książkę po to, by propagować ideę budowania marki osobistej i firmowej na autentycznych podstawach – w zgodzie ze sobą i swoimi wartościami. W zgodzie z tym, kim jesteś – co jest w tobie prawdziwe, żywe i wartościowe. Budowanie na autentycznych podstawach sprawia, że twoja marka staje się unikalna i niemożliwa do podrobienia. Dzięki temu możesz docierać do właściwych osób – twoich idealnych klientów” (s. 9).

Dla mnie, nieco staroświeckiej idealistki – taki przekaz niesie z sobą też drugie znaczenie: już nie musisz wybierać pomiędzy byciem prawdziwym sobą a sukcesem (także finansowym). Wręcz przeciwnie: prawdziwy sukces możesz odnieść tylko wtedy, kiedy pozostajesz spójny z tym, kim jesteś. Uff… A więc koniec konfliktu wartości. To do mnie przemawia, tego mi potrzeba. Już wiem, że (z autorką) „nadajemy na tych samych falach”.

Już wstępne przewertowanie recenzowanej pozycji pozwala dostrzec, że zbudowana została w sposób przemyślany – niezwykle jasny, przejrzysty, czytelny i logiczny – zarówno pod względem układu treści, jak i merytorycznym, a także graficznym. Dzięki temu jej lektura (o czym przekonuję się już w trakcie czytania) to prawdziwa przyjemność. Dla umysłu i oczu.

Czego więc możesz się dowiedzieć i nauczyć z tej książki? Dowiesz się, czym jest autentyczność (w marketingu, reklamie, biznesie i PR) oraz dlaczego warto iść tą drogą. Nauczysz się, jak zidentyfikować swoją grupę docelową i jak wczuwać się w prawdziwe potrzeby Twoich klientów oraz – jak do nich przemawiać, aby zostać zauważonym i usłyszanym. Zyskasz narzędzia, pozwalające tworzyć prawdziwy i autentyczny przekaz – o Tobie samym, Twoich produktach i usługach, czy organizacji, w imieniu której się wypowiadasz. Poznasz też sposoby na promocję swoich treści, a nawet dowiesz się, gdzie szukać inspiracji do tworzenia, gdy w głowie czujesz pustkę. A to wszystko – w zgodzie z samym sobą. Co więcej, przekonasz się, że wcale nie musisz umieć pisać, aby to robić. Brzmi niewiarygodnie? Nie, jeśli mowa o pisaniu autentycznym!

Autentyczność przyciąga…” to pozycja niezwykle inspirująca i praktyczna. Jednak ten, kto spodziewa się poradnika w stylu „100 tricków, dzięki którym Twoje teksty będą bardziej perswazyjne” – ten się zawiedzie. Autentyczne pisanie potraktowane zostało tu bardzo kompleksowo. Oznacza to, że autorka nie ograniczyła się wyłącznie do technik copywritingowych, wręcz przeciwnie – raczej zachęca do samodzielnego myślenia, czucia i eksperymentowania aniżeli podaje gotową receptę na porywający tekst. Okazji ku temu nie brakuje, ponieważ „Autentyczność…” przepełniona jest praktycznymi ćwiczeniami – i to zarówno na pracę z tekstem, jak i na coachingową pracę z samym sobą. Szczególnie wartościowe dla mnie okazały się liczne i zróżnicowane studia przypadków – przykłady autentycznych tekstów wraz z ich analizą, czyli wskazaniem mocnych i słabszych stron, a także propozycjami ulepszeń.

Mimo iż „Autentycznością…” Piwowarskiej jestem absolutnie zachwycona (i trudno mi znaleźć chociażby jedną słabszą stronę), mam jedną uwagę: ani tytuł, ani podtytuł nie sugerują, że pozycja poświęcona została (wyłącznie) autentycznemu pisaniu. I chociaż bez wątpienia skorzysta z niej każdy zainteresowany budowaniem osobistej marki – nie jest to kompleksowa pozycja na ten temat. Na osobistą, autentyczną markę, oprócz werbalnego przekazu, składa się także chociażby wizerunek zewnętrzny (niewerbalna mowa ciała, styl ubioru itd.), w recenzowanym poradniku zupełnie nieuwzględniony. Ale absolutnie nie jest to zarzut, tylko raczej uwaga na temat doprecyzowania informacji o zawartości.

Bo „Autentyczność przyciąga” to poradnik po prostu DOSKONALE przemyślany, skonstruowany i napisany. I co więcej – napisany przez Polkę. Według mnie jest nie bez znaczenia, gdy mowa o tematyce osadzonej językowo, społecznie i kulturowo. „Autentyczność…” realizuje wszystkie najważniejsze według mnie cele, jakie stawiam przed tego typu pozycjami: przekazuje wiedzę w sposób praktyczny i skondensowany, pobudza do myślenia i eksperymentowania, uczy na przykładach oraz inspiruje… A to wszystko w sposób, który nie pozwala na znudzenie czy chociażby „odpływanie” uwagi. Do tego wszystko to autentycznie i nienachlanie, dzięki czemu już w trakcie lektury umysł podświadomy „nasiąka” dobrymi wzorcami. Jeśli można w ten sposób uczyć się od najlepszych, to czegóż chcieć więcej? Ja daję tej książce autentyczne 10/10 gwiazdek!

Autentyczność…” wydawnictwa Helion polecam bez wahania wszystkim, dla których ważne jest zagadnienie marki osobistej i biznesowej. Tym, którzy intuicyjnie czują, że kierunek „Autentyczność” (oparcie na wartościach: prawda, spójność wewnętrzna, wierność sobie) to dzisiaj jedyna słuszna droga. Polecam przede wszystkim piszącym o sobie: na blogach, stronach i na portalach społecznościowych (prywatnych i służbowych). Dla copywriterów – pozycja absolutnie obowiązkowa.

Po tej lekturze już nigdy nie będziesz mieć problemu z napisaniem tzw. Bio („O mnie”). Ani z lękiem przed konkurencją – bo kto jest naprawdę sobą, ten nie ma absolutnie żadnej konkurencji.

Informacje o książce:
Tytuł: Autentyczność przyciąga. Jak budować swoją markę na prawdziwym i porywającym przekazie?
Tytuł oryginału: Autentyczność przyciąga. Jak budować swoją markę na prawdziwym i porywającym przekazie?
Autor: Anna Piwowarska
ISBN: 9788328306622
Wydawca: Helion
Rok: 2015

Zaprzyjaźnione blogi