Biznes i zarządzanie

Twitter. Sukces komunikacji w 140 znakach – Eryk Mistewicz

Recenzja książki Twitter. Sukces komunikacji w 140 znakach

Twitter. Sukces komunikacji w 140 znakach
Eryk Mistewicz

Można już bez żadnego naciągania powiedzieć, że Twitter zrewolucjonizował sposób komunikacji w globalnym Internecie. Krótkie, zwięzłe i natychmiastowe wiadomości sprawdziły się w sytuacjach codziennych, gdzie nie musimy dysponować dostępem do komputera – wystarczy telefon komórkowy, aby być na bieżąco właściwie z całym światem. Niestety filozofia wykorzystania jedynie 140 znaków wciąż przyjmowana jest z pewną dozą nieufności i niedowierzania, zwłaszcza na naszym rodzimym podwórku. Bo niby jak można zaprezentować ofertę w czymś do złudzenia podobnego do SMS-a? Na to pytanie stara się odpowiedzieć Eryk Mistewicz w swojej książce.

Autor to doświadczony, wieloletni konsultant strategii marketingowych. Współtworzy w branży PR marki nie tylko firm, ale także miast i osób (w tym polityków), nie tylko w Polsce. W 1995 roku zdobył nagrodę Polskiego Pulitzera. Z twórczością Eryka Mistewicza można było wcześniej spotkać się w książce „Marketing narracyjny. Jak budować historie, które sprzedają”, która jest świetnym dopełnieniem jego najnowszego dzieła. Pana Eryka możecie obserwować na Twitterze na kanale @ErykMistewicz.

Sama książka pisana jest w duchu Twittera – minimum treści, maksimum przekazu. W przystępny i zwięzły sposób autor podzielił książkę na 61 małych rozdziałów średnio po 2-3 strony (czasem krócej). Forma ta przypadła mi od razu do gustu, a osobom zabieganym i czytającym „z odskoku” spodoba się tym bardziej. Nie ma większego problemu z przeskakiwaniem treści czy też zaczynaniem „od środka”. Co prawda pojawiają się czasem odwołania do innej części książki, ale nie powinno stanowić to większego problemu. Każdy mini rozdział jest zwykle kompletny sam w sobie. Jednak oprócz informacji na temat tego, czym jest Twitter, jak go używać i z czego korzystać, autor odpowiada na trudniejsze pytanie – jak mają go używać odpowiednie grupy użytkowników takich jak politycy, instytucje publiczne, branża usługowa, sportowcy, dziennikarze czy w końcu – zwykli wyborcy.

Czego dowiemy się z książki? Na samym początku autor obala najczęściej spotykane mity związane z Twitterem – od tego czy jest za trudy do nauki, po wymuszanie zbytniego upraszczania (prymitywizacja w 140 znakach), a kończąc na kwestii (braku) przyszłości tego medium. Następnie autor spokojnie wprowadza nas w świat Twittera, a przede wszystkim sztuki pisania i komunikacji za pośrednictwem tego portalu. Poznamy metody i narzędzia umożliwiające zwiększenie zasięgu oraz odpowiedź na pytanie jak dać się zauważyć innym. Oprócz porad co robić, Mistewicz doradzi również czego nie robić. Jest to o tyle istotne, bo jak sam autor wielokrotnie zauważa, Twitter szybko weryfikuje sztuczność. Ale to nie wszystko, oprócz nierzadko cennych porad dotyczących prowadzenia profilu, poruszone są także kwestie marketingowe, wizerunku marki, kryzysów oraz bezpieczeństwa. Dla początkujących i szukających czegoś dla siebie na Twitterze ucieszy fakt, że w książce dostaniemy również listę 100 najciekawszych kanałów Polsce z krótkim opisem, czego możemy się na nich spodziewać. Na zakończenie przeczytamy krótkie relacje doświadczonych Twitterowiczów (m.in. Radosław Sikorski – @SikorskiRadek, Przemysław Przybylski – @ChopinAirport, Krzysztof Romański – @MiastoGdynia), o tym jak widzą Twittera, w jaki sposób go wykorzystują i „oswajają”. Każda osoba robiła to na swój sposób, nie rzadko metodą prób i błędów. Jednak finalnie o żadnej metodzie nie można powiedzieć, że jest zła skoro jest skuteczna, a można łatwo to sprawdzić obserwując ich kanały. Tak jak zauważa to sam autor – nie ma jednego Twittera, każdy dokłada swój kawałek świata, z którym dzieli się własną historią.

Moim zdaniem książka dobrze wprowadza nie tylko informacyjnie w Twittera, ale przedstawia także „klimat” tego miejsca. Sam się niejednokrotnie zaskoczyłem jak bardzo moja wiedza na ten temat była błędna czy nie kompletna. Wskazówki zawarte w tekście są proste do wdrożenia i każdy sam może je zweryfikować, czy konsekwentne ich stosowanie przynosi z czasem skutki. Mnie pozostaje tylko potwierdzić. Do zobaczenia na @MoznaPrzeczytac

Informacje o książce:
Tytuł: Twitter. Sukces komunikacji w 140 znakach
Tytuł oryginału: Twitter. Sukces komunikacji w 140 znakach
Autor: Eryk Mistewicz
ISBN: 9788324678990
Wydawca: Helion
Rok: 2014

Sklepik Moznaprzeczytac.pl

Serwis recenzencki rozwijany jest przez Fundację Można Przeczytać