Anty-recenzja

Wizualizacja informacji w biznesie – Wojciech Korsak

Recenzja książki Wizualizacja informacji w biznesie - Wojciech Korsak

Wizualizacja informacji w biznesie
Wojciech Korsak

Po książkę Wojciecha Korsaka „Wizualizacja informacji w biznesie” sięgnąłem z zaciekawieniem, gdyż temat poruszany przez autora wydał mi się interesujący. Miałem również nadzieję, iż zaczerpnę też z niej coś, co mógłbym wykorzystać w swojej pracy. Przecież umiejętność przejrzystego i „prostego” przekazu dużej ilości informacji jest w obecnych czasach bardzo istotna z punktu widzenia nie tylko przedsiębiorstw, ale również ich pracowników. Jednakże po lekturze „Wizualizacja informacji w biznesie” czułem się wielce zawiedziony.

Jak sam autor zaznacza, książka podzielona jest na trzy główne części: trochę o psychologii; kilka przykładów narzędzi i technik wspierających wizualizację informacji oraz przykłady i pomysły na adaptację wiedzy w zakresie wizualizacji w obszarze biznesowym. Pierwsza cześć jest zbiorem terminów psychologicznych sporządzonym na podstawie podręcznika do psychologii autorstwa Davida G. Myers’a. Autor na siedemnastu stronach próbuje streścić szereg wiadomości z zakresu psychologii percepcji i procesów poznawczych, które zawarte są w setkach i tysiącach stron różnych publikacji z zakresu psychologii. Pomija on również kontekst teoretyczny związany z prezentowanymi terminami i definicjami, przez co niektóre z nich są oderwane od swojego pełnego znaczenia i rozumienia w szerszym kontekście psychologii poznawczej. Ponadto autor w dalsze części swojej książki nie odnosi się w sposób znaczący do prezentowanych terminów psychologicznych. Druga część książki jest zbiorem przykładów sposobów wizualizacji opartych o program Excel lub inne bardziej zaawansowane programy. Ponadto są również przedstawione sposoby, które można zastosować bez użycia komputera. Autor pokazuje różne typy struktur wizualizacji oraz sposoby ich łączenia ze sobą. Jednakże w przypadku programu Excel jest to tylko zdawkowy zbiór informacji o możliwościach tego programu w zakresie tematu książki, który w nieznacznym stopniu ma coś wspólnego z podręcznikiem do efektywnej obsługi Excela. Podobnie rzecz się ma w dalszej części rozdziału, gdzie oprócz dużej ilości ilustracji czytelnik nie otrzymuje praktycznie żadnych w pełni użytecznych informacji. Z kolei w trzeciej części książki, która jest poświęcona wizualizacji w biznesie, czytelnik może zapoznać się z przykładami opracowań graficznych dla różnych działów firmy. Jednakże w dalszym ciągu są to w większości tylko wzory opracowań wizualnych opatrzone komentarzem autora.

Po przeczytaniu książki Wojciecha Korsaka, pomimo słów samego autora napisanych we wstępie, trudno jest wskazać przesłanie jakie niesie ta pozycja.

„Główną ideą napisania tej książki jest zainteresowanie czytelników wizualizacją w obszarze biznesowym. Wierzę, że zamieściłem w niej sporo ciekawych informacji oraz przykładów na to, w jaki sposób zmienić opracowania tekstowe i tabelaryczne na dokumentacje, którą cechuje wysoki stopień komunikatywności, oraz, że przykłady te ułatwią kreatywną realizację własnych pomysłów”.

Tym co wyłania się na pierwszy plan jest mnogość ilustracji i przykładów wizualizacji, których omówienie jest dość zdawkowe. Po samym przejrzeniu książki wydaje się, iż na treść merytoryczną pisaną tekstem składa się na ok. 25-30% objętości pozycji, natomiast resztę stanowią wszelkiego rodzaju grafiki. Sądzę, iż komunikacja wizualna jest istotna, jednakże bez szerszej wiedzy na jej temat i tego co ma przekazywać traci na znaczeniu. Ponadto po lekturze książki Wojciecha Korsaka „Wizualizacja informacji w biznesie” czytelnik może odnieść również subiektywne wrażenie, iż jest to pewnego rodzaju ulotka reklamowa mająca skłonić go do kupienia „produktu”.

Podsumowując książka „Wizualizacja informacji w biznesie” pomimo interesującej problematyki jest jak dla mnie szkicem czegoś co może być w przyszłości ciekawą pozycją biznesową. Jednakże w obecnym kształcie brak jest jej merytorycznego oparcia, które zastąpione jest natłokiem graficznych przykładów. Sądzę, iż należy pamiętać o tym, iż przykład jest tylko ilustracją tego co niesie treść merytoryczna. Za każdym z typów wizualizacji stoją zapewne jakiegoś rodzaju badania i podłoże teoretyczne. Jest to element, którego brakowało mi w tej książce, a który w znacznym stopniu ubogaciłby ją i przyczyniłby się do lepszego zrozumienia jej treści.

Informacje o książce:
Tytuł: Wizualizacja informacji w biznesie
Tytuł oryginału: Wizualizacja informacji w biznesie
Autor: Wojciech Korsak
ISBN: 9788379426959
Wydawca: Novae Res
Rok: 2015

Sklepik Moznaprzeczytac.pl

Serwis recenzencki rozwijany jest przez Fundację Można Przeczytać