W Polakach tkwi potencjał – to pierwsza myśl jaka przychodzi po przeczytaniu Go Global. Nie trzeba mieć pieniędzy ani władzy, aby osiągnąć międzynarodowy sukces. Udowadnia to Krzysztof Rybiński, badacz innowacyjności i ekonomista, dzięki któremu Polska zarobiła miliard dolarów w ciągu dwóch lat. Twórca w ramach książki przeprowadził wywiady z właścicielami Polskich firm, które odniosły globalny sukces. Jedenaście osób ciekawie przedstawiło historie swoich wzlotów i upadków w drodze na szczyt.
Początkowo sceptycznie podeszłam do tego rodzaju lektury. Sięgając po książkę nie sądziłam, że znajdę w niej coś dla siebie. Kolejne nudne wywiady, snobistyczne środowisko, no i czy w Polsce można odnieść sukces? Szybko się przekonałam, że publikacja mimo, iż stworzona przez profesora, byłego wiceprezesa NBP została napisana w sposób lekki i przystępny. W lekturę wprowadza nas Leszek Czarnecki twórca Getin Holdingu, który od podstaw zbudował sieć finansową, aktualnie znajdującą się na giełdzie. Kolejno poznajemy opowieści o powstaniu paczkomatów, popularnym soku Kubusiu, a kończymy na historii z kosmosem w tle. Wyszło, że 11 wywiadów przeczytałam z zapartym tchem. W subtelny sposób książka wkradła się do mojej podświadomości powodując, że chciałam czytać więcej i poprzeć informacje w niej zawarte w innych źródłach. O przedstawionych tu firmach było już słychać w mediach. Często wypowiadano się w negatywny sposób, ale jaka jest ta druga strona medalu? Odpowiedź na to pytanie znajdujemy w każdej z rozmów.
„Innowacyjność to umiejętność przełożenia wiedzy na pieniądze” powiedział Günter Verheugen. Skutecznie wykorzystały tą sentencję m.in. takie firmy jak KGHM, VIGO, Solaris czy Integer. Nie jest łatwo odnaleźć niszę w otoczeniu które ma już niemal wszystko. A jednak ludzie, którzy początkowo nie mieli nic, stali się sławni na świecie i teraz rozwijają swoje biznesy w innych krajach. Jak do tego doszło? Przecież za granicami jesteśmy postrzegani jako ludzie zaściankowi. Wewnątrz państwo też nie ułatwia życia firmom. Mimo tego i różnych sytuacji życiowych przedsiębiorcy odnieśli spektakularny sukces. Z czasem zaczęły otwierać się nowe możliwości, ale pojawiały się także bariery. Wychodząc na rynki międzynarodowe powstają problemy kulturowe, językowe i prawne. W przypadku części bohaterów książki przeszkodą było samo pochodzenie. Go Global to historie przedstawicieli z różnych środowisk i branż których łączą skromność, odwaga, determinacja w dążeniu do celu przy wielu niewiadomych i dużym ryzyku. A teraz Ci ludzie chcą się dzielić wiedzą z innymi. Duma rozpiera gdy czyta się o Polskich częściach w łaziku na marsie. Jakie są czynniki sukcesu? Rozmówcy nie podają na tacy gotowych rozwiązań, ale między wierszami wskazują rzeczy na które należy zwrócić uwagę. Zawarte są tu cenne sugestie, różne spojrzenia na podobne sytuacje i jedno wspólne credo- najważniejsi są ludzie. Bez nich żadna firma nie dała by sobie rady.
Pewnym jest, że nie jest to lektura do poduszki. Warto zainwestować swój czas w tekst, który wzbogaci zarówno wieloletniego przedsiębiorcę jak i osoby dopiero wchodzące na rynek. Każda historia to osobny rozdział z rozwoju przedsiębiorczości w Polsce. Czytając tą książkę utożsamiałam się z przedmiotami o których mowa. Przecież autobusy Solaris jeżdżą u nas. Na co dzień korzystamy z dorobku tych firm. Nie da się przeczytać tej książki i zwyczajnie odłożyć na półkę. Przemyślenia przychodzą same i zmieniają postrzeganie zarówno o biznesie, naszym kraju jak i własnej osobie. Powstaje pytanie- jakim człowiekiem trzeba być, żeby odnieść zwycięstwo lub co najwyżej pracować w szeregach jednej z tych firm? Nie potrzeba mieć dużo żeby odnieść sukces, ale potrzeba mieć duszę wojownika i patrzeć na świat otwartymi oczami. Tak jak patrzą przedsiębiorcy z którymi rozmawiał Krzysztof Rybiński.
Informacje o książce:
Tytuł: GO GLOBAL!
Tytuł oryginału: GO GLOBAL!
Autor: Krzysztof Rybiński
ISBN: 9788324679843
Wydawca: Helion
Rok: 2014