Biznes i zarządzanie

Najlepsze kampanie marketingu cyfrowego – Damian Ryan, Calvin Jones

Recenzja książki Najlepsze kampanie marketingu cyfrowego - Damian Ryan, Calvin Jones

Najlepsze kampanie marketingu cyfrowego
Damian Ryan, Calvin Jones

Nie trzeba nikogo przekonywać, że dobrze brać przykład z najlepszych. Zwłaszcza jeżeli chcemy robić coś publicznie, gdzie nie możemy sobie pozwolić na wizerunkową wpadkę, a co dopiero jeżeli areną naszych działań jest Internet, który jak wiadomo nigdy nie zapomina. Tak właśnie jest z marketingiem cyfrowym – jednym wielkim poligonem doświadczalnym z konsumentami i zarazem polem bitwy z konkurencją. Reklama w tym miejscu nie może być tylko dopracowana. Musi być także oryginalna i zapadająca w pamięć, a przede wszystkim – realizować swój cel, a to wszystko z ograniczonym budżetem.

Książka Najlepsze kampanie marketingu cyfrowego to zebrane, zdaniem jej autorów – Damiana Ryan’a i Calvina Jones’a – 25 najlepszych kampanii w Internecie zaczynając z pozoru od błahej reklamy spodni, a kończąc na wyborach prezydenckich w USA. Po krótkim wstępie dotyczącym wyjaśnienia kwestii jakie będą dotyczyły opisywanych kampanii, dochodzimy do meritum, a zarazem głównej i największej części książki – studium przypadku. Wszystkie zagadnienia przedstawione są w ten sam sposób, co ułatwia czytanie książki na wyrywki a nie „od deski do deski”. Każdy opisany w książce przypadek zaczyna się od wyzwania, czy też założeniach kampanii, następnie dostajemy krótką informację o budżecie jaki został na ten cel przeznaczony, dowiadujemy się jaka była grupa docelowa, jakie podjęto działania, jakie otrzymano rezultaty oraz wnioski jakie z tej kampanii można wyciągnąć. Na zakończenie dostajemy jeszcze opinie eksperta, krótką tabelkę z podsumowaniem oraz sylwetkę dyrektora kreatywnego lub osoby odpowiedzialnej za dane działania promocyjne. Jeżeli istnieje, dołączony jest także link do strony internetowej kampanii oraz lista nagród jakie zdobyły opisywane działania promocyjne.

Książkę czyta się bardzo przyjemnie. Konkretne informacje, krótkie opisy. Po prostu sedno sprawy. Lista kampanii też została dobrana tak, że w każdej znajdziemy coś nowego. Nie są to powielane lub zmodyfikowane pomysły. Praktycznie każda kampania wyróżnia się ogromną kreatywnością, co z pewnością nie tylko nauczy czegoś nowego, ale także zacznie inspirować Czytelnika. I tak między innymi poznamy tajniki sukcesu tak powszedniego produktu jak płatki śniadaniowe Kellogg’s, dowiemy się jak zwiększyć międzynarodową wiedzę na temat wysp położonych na obszarze Wielkiej Rafy Koralowej, zrozumiemy jak zmienić wizerunek napoju postrzeganego dla „ludzi starych i nudziarzy” w obcym kraju, czy też jak zwiększyć świadomość na temat zagrożenia malarią z zerowym budżetem. Jeżeli o budżecie mowa, kampanie zaprezentowane w książce miały bardzo rozmaite możliwości finansowe, choć część informacji o wydatkach została zatajona przez agencje, to jednak udało się dotrzeć do kampanii, które miały budżet od kilku do kilkudziesięciu tysięcy dolarów, czy nawet 200 tysięcy euro jak w przypadku Nokii wprowadzającej na rynek nowego smartfona (co nie było wtedy tak powszednim produktem jak dzisiaj). Jednak w książce znajdziemy nie tylko ogromne korporacje takie jak IBM, Nokia czy Disney, ale także zwykłych ludzi, których pomysłowość potrafiła zachęcić do działania innych i stworzyć darmową internetową kampanię wirusową, która przyniosła realne efekty. Na zakończenie dostajemy od autorów rozdział „Stwórzmy kreatywną cyfrową przyszłość”. Jest to zarazem podsumowanie przytoczonych przypadków oraz analiza aktualnych trendów wraz z szerszym spojrzeniem na przyszłość.

Najlepsze kampanie marketingu cyfrowego polecam każdemu kto zaczyna swoją przygodę z reklamą w internecie czy też jest pracownikiem agencji interaktywnej. Jako źródło inspiracji może także posłużyć doświadczonym już managerom czy też szkoleniowcom jako materiał na wykłady. Język w jakim posługują się autorzy jest jasny i nie nudzący, dlatego książkę może przeczytać właściwie każdy. Najlepsze kampanie marketingu cyfrowego z powodzeniem można czytać w podróży, w poczekalni, czy podczas przerwy. Każdy przypadek to tylko kilka minut czytania, które na pewno zapadną w pamięć na długo.

 

Informacje o książce:
Tytuł: Najlepsze kampanie marketingu cyfrowego
Tytuł oryginału: The Best Digital Marketing Campaigns in the World
Autor: Damian Ryan, Calvin Jones
ISBN: 9788326414220
Wydawca: Wolters Kluwer
Rok: 2011

Sklepik Moznaprzeczytac.pl

Serwis recenzencki rozwijany jest przez Fundację Można Przeczytać