Jak już pewnie zauważyliście, raczej nie recenzuje różnego rodzaju poradników. Przyznam szczerze, że nie przepadam za tego typu książkami. Dlaczego? Cóż, odpowiedź jest prosta. Uważam po prostu, że bardzo często autorami takich poradników są ludzie przypadkowi, znani z tego że są znani. Nie są natomiast prawdziwymi ekspertami w dziedzinach, z których piszą poradniki. Poza tym, czy naprawdę można znać się na tańcu, stylu, gotowaniu, oszczędzaniu, dekorowaniu wnętrz, odchudzaniu? Tymczasem nierzadko zdarza się, że jedna „gwiazda” jest autorką kilku poradników na wyżej wymienione tematy. Stąd też moja rezerwa do tego typu literatury. Ponieważ jednak stara maksyma głosi, że „wyjątek potwierdza regułę”, postanowiłem przełamać swoją nieufność i sięgnąć po poradnik właśnie.
Co sprawia, że sięgamy po konkretną książkę? Bardzo często jest to nazwisko autora. Jeżeli nasz ulubiony pisarz wydaje właśnie kolejną powieść, to po prostu ją kupujemy „w ciemno”. Bardzo często zostajemy skuszeni przez wyjątkową okładkę. Moją uwagę tym razem przykuł jednak tytuł. „Otoczeni przez idiotów” – tak właśnie brzmi tytuł recenzowanego przeze mnie poradnika. Przykuł on moją uwagę tak bardzo, że dopiero po chwili dostrzegłem jego uzupełnienie: „Jak dogadać się z tymi, których nie możesz zrozumieć”. Przywołując w pamięci liczne sytuacje, kiedy terminem „idioci” określałem wielu otaczających mnie ludzi, zdecydowałem się sięgnąć po tę książkę.
Autorem jest Thomas Erikson, wykładowca i behawiorysta. Od dwudziestu lat zajmuje się szkoleniem kadry menadżerskiej dużych korporacji. Książka jest niejako efektem takich właśnie szkoleń i bogatego doświadczenia zawodowego autora. Pozycja ukazała się nakładem wydawnictwa Wielka Litera i reklamowana jest jako „najpopularniejszy skandynawski poradnik, który pozwoli zaoszczędzić niepotrzebnych nerwów”. Przyznacie, że brzmi zachęcająco, prawda?
Struktura książki jest prosta i klarowna. Po wprowadzeniu mamy do przeczytania dwadzieścia dwa rozdziały. Już we prowadzeniu autor przytacza anegdotyczną historię z panem Sture. Był on szefem pewnej firmy i wszystkich swoich pracowników uważał za mniejszych lub większych idiotów. Thomas zadał mu więc proste pytanie: kto ich wszystkich zatrudnił? Czy domyślacie się, jak była reakcja pana Sture?
Myślę, że dla wielu – w tym dla mnie – pewną „rewolucją w myśleniu” jest już pierwszy rozdział. Jego tytuł jest śmiałą tezą: „O tym, czy komunikacja jest zrozumiała, decyduje odbiorca przekazu”. Zaraza zaraz zawołacie, jak to? Przyzwyczajeni jesteśmy do myślenia, że za jasny przekaz odpowiada ten, kto go artykułuje. Przecież jeśli ktoś wyraża się w sposób jasny, zrozumiały, gramatycznie i stylistycznie poprawny to wręcz musi zostać zrozumiany. Tymczasem Thomas uświadamia nam, że „nie mamy pełnej kontroli nad tym, co rozumie odbiorca”. Mało tego, posuwa się do stwierdzenia iż „niezmiernie rzadko zdarza się, że cały przekaz trafia do adresata w formie zgodnej z intencjami mówiącego”. Powiem szczerze, że w pierwszej chwili nie chciałem się zgodzić z tymi stwierdzeniami. Po chwili jednak, czytając logiczny wywód Eriksona i sięgając do własnego doświadczenia byłem gotów przyznać mu rację.
W kolejnych rozdziałach autor książki stara się znaleźć odpowiedź na pytanie „dlaczego staliśmy się tacy, jacy jesteśmy” oraz krótko wprowadza nas do systemu, którego uczy.
Thomas Erikson wyróżnia cztery główne typy zachowań: niebieski, czerwony, zielony i żółty. Podaje konkretne cechy, jakie charakteryzują ludzi spod znaku konkretnego koloru. Umiejętność rozpoznawania konkretnego typu zachowania uczynił zaś celem swojej książki.
Kolejne rozdziały to konkretne opisy zachowań poszczególnych kolorów. Autor podaje różne przykłady z życia, pokazując nam jak w tej samej sytuacji reagują różni ludzie. Oczywiście jako wytrawny behawiorysta zdaje sobie doskonale sprawę z tego, że każdy człowiek jest jedyny w swoim rodzaju. Jest jednak przekonany, że ogólne wzorce zachowań mogą pomóc nam w komunikacji z otoczeniem. Z książki możemy się też dowiedzieć „jakie kolory do siebie pasują i dlaczego”, czy choćby „jak przekazywać złe wieści”. Z rozdziału poświęconemu zagadnieniu mowy ciała dowiadujemy się, że wbrew niektórym opiniom „wygląd ma znaczenie”. W „Odgłosach rzeczywistości” autor oddał głos czterem osobom, które zapytał o opinię na temat wprowadzonej przez siebie klasyfikacji i tego jak postrzegają rzeczywistość. Ciekawym pomysłem jest zamieszczenie na końcu testu, który ma sprawdzić ile zapamiętaliśmy z lektury.
Reasumując „Otoczeni przez idiotów” to ciekawy poradnik, który może nam pomóc nieco inaczej spojrzeć na otaczających nas ludzi. Książkę można polecić trenerom personalnym, kierownikom, właścicielom firm. Oni wszyscy pracują z ludźmi, dlatego istotne jest, aby maksymalnie zrozumieli swoich podwładnych, współpracowników. Ten poradnik może im w tym pomóc.
Informacje o książce:
Tytuł: Otoczeni przez idiotów. Jak dogadać się z tymi, których nie możesz zrozumieć
Tytuł oryginału: Omgiven av idioter
Autor: Thomas Erikson
ISBN: 9788380321946
Wydawca: Wielka Litera
Rok: 2017