Bałagan kosztuje i zmniejsza naszą radość z pracy, tak zaczyna się ta książka i od razu daje nam to do myślenia. Autorzy przytaczają badania, które potwierdziły, że nieporządek wpływa niekorzystnie na zdrowie i podnosi poziom kortyzolu, a poszukiwanie zagubionych rzeczy zajmuje statystycznemu pracownikowi tydzień w roku. Kolejne odkrycia pokazują, że im większy porządek na stanowisku pracy danej osoby tym większa szansa, że inni będą ją postrzegać jako ambitną, inteligentną, ciepłą i spokojną, co może być przyczyną szybszego rozwoju i awansu.
Ciekawe jest powiązanie porządku w miejscu pracy z postrzeganiem osób, które są nienagannie uporządkowane i z efektem Pigmaliona – wyniki uczniów poprawiają się, kiedy nauczyciele spodziewają się po nich sukcesów. Podobnie w pracy, gdzie wyniki pracowników stają się lepsze przy wysokich oczekiwaniach, a to prowadzi do lepszych efektów.
Marie Kondo z wdziękiem tłumaczy różnicę pomiędzy sprzątaniem codziennym, czyli odkładaniem rzeczy na miejsce a „festiwalem porządków”, gdy robimy przegląd wszystkich posiadanych przedmiotów czy dokumentów.
Książka jest podzielona na kilka ważnych rozdziałów, które jasno pokazują czym powinniśmy się zająć podczas porządkowania naszej pracy.
Mamy więc rozdział Porządkowanie stanowiska pracy, który jest jednym z najobszerniejszych w tej książce. Porusza kwestię uporządkowania biblioteczki z książkami zawodowymi, wszystkich posiadanych dokumentów i tego co warto przechowywać na biurku. Przedmioty, które mogą zostać z nami na biurku, to te, które przynoszą nam radość lub odegrają pozytywną rolę w naszej pracy. Zasady stosowane przez Marie Kondo są zawsze takie same – wyjmij wszystkie przedmioty z jednej kategorii i ułóż je w stertę, a następnie po kolei i z rozwagą wybierz te, które chcesz zatrzymać. Te odstaw na półkę. Świetna, choć oczywista i często zapomniana rada autorki „(…) książki mają w swoim życiu szczytowy okres. Wtedy właśnie powinny zostać przeczytane, ale ludzie całkiem często przegapiają ten moment.” Do tego jeszcze ten cudny pomysł, aby przechowywać wszystkie dokumenty w pionie, a nigdy nie w stertach!
W rozdziale Porządkowanie strefy cyfrowej, znajdziemy konkretne propozycje autorów na uporządkowanie folderów, pulpitu na komputerze, poczty elektronicznej oraz zrobienie porządku z aplikacjami w telefonie.
Rozdział Porządkowanie czasu to moim zdaniem esencja tej książki. Znajdziemy tu opisane od strony psychologicznej pułapki nadmiernego zarobkowania, pułapkę pilności (wykonywanie zadań najpilniejszych, a nie najważniejszych) czy pułapkę wielozadaniowości. Jednym z kluczowych podrozdziałów może być Ocena własnych zadań, tak aby praca dawała nam więcej radości. Przyznam szczerze, że pytania typu „Czy to zadanie jest wymagane, abym mógł zachować pracę i być w niej dobry? Czy to zadanie daje radość i większą satysfakcję z pracy?” naprawdę trafiają w sedno tego Jak czerpać radość z pracy.
Kolejny rozdział to Porządkowanie decyzji, w którym oczywiście zaczynamy od sposobu podziału decyzji na błahe, średnio i bardzo ważne. Ciekawą optykę prezentuje podrozdział „Wystarczająco dobre”, ten polecam szczególnie osobom skrajnie pilnym i pedantycznym.
W rozdziale Porządkowanie sieci kontaktów znajdziemy porady jak zdefiniować potrzebne kontakty, jak je oceniać oraz jak nawiązywać kontakty wysokiej radości.
Rozdział Porządkowanie zebrań, proponuje weryfikację istotności zebrań i oddzielenie tych nieistotnych od tych wnoszących radość i uporządkowanych.
Następny rozdział Porządkowanie zespołów porusza kwestię idealnego zespołu oraz aspektów pozamaterialnych, takich jak zaufanie lub niezgoda w zespole. „Wystarczy jedna wycofana osoba, aby radosny zespół zmienił się w zabałaganiony i wszyscy jego członkowie przestali się angażować.” Autorzy mówią nam także jak uporządkować osobiste konflikty.
Na koniec autorzy podkreślają jak ważne jest inspirowanie współpracowników do porządków, wprowadzenie radości na stanowisku pracy, polepszanie wyników pracy. Widzimy na przykładach jaką ogromną transformacją może być użycie metody Marie Kondo i zauważamy, że często jest to proces odkrywania siebie i swoich potrzeb. Podsumowując – zdaniem autorów – Radość w pracy budzi radość w życiu.
Każdy kto zdecyduje się na zakup tej książki, a następnie na wykorzystanie jej rad w życiu zawodowym, ma szansę na więcej radości i lepsze wyniki w pracy. Moim zdaniem warto spróbować!
Informacje o książce:
Tytuł: Jak czerpać radość z pracy
Tytuł oryginału: Joy at work
Autor: Marie Kondo, Scott Sonenshein
ISBN: 9788328714557
Wydawca: MUZA
Rok: 2021